Skip to main content

Författare: Mattias Wihlgaard

Åh vart är ni – min fina fina familj?

Alla säger att om man är söt och snäll så kommer man få en alldeles egen familj, men vart är min? Jag önskade mig en av tomten men jag fick ingen…  När ska lilla jag få krypa upp i sängen och mysa med mina alldeles egna tvåbeningar?
Effie
 Ja,  ja vad är väl en bal på slottet… Säkert alldeles underbar…

/ Effie

För länge sedan var jag en av många i en kattkoloni.

Jag hade liksom en låg rang och jag var nog rätt ensam då…  Jag kände att ingen ville ha mig… Men så nu, här på katthemmet har jag funnit trygghet och ro och många, många snälla kattvänner! 
Dalton
Och jag har upptäckt att det där med kli på ryggen, kel och gos som jag får av människorna här – det är det bästa som finns!
Tack från Dalton

Vår fina Februari- katt!

James Mullo är ett riktigt charmtroll! Han växte upp som hemlös i ett industriområde och kom in till katthemmet tillsammans med sin pappa. Första tiden på katthemmet var han rädd och arg men när han upptäckte att det fanns ett kök här förändrades han helt – en ny värld öppnade sig där han aldrig behövde vara hungrig igen!
Han satt på köksbordet och tiggde godsaker av alla som passerade, och lät sig gärna kelas med, speciellt av sin favoritvolontär på katthemmet! James har utvecklats till ett trygg och glad kattkille med stor personlighet.
James har nu till vår stora glädje fått flytta till en av våra f.d. volontärer som bor lantligt i Flen!

Ha, ha!

De där volontärerna är verkligen sååå lättlurade! De ser mig ju inte när jag gömmer mig här i borgen…
Angelica
Så jag har full span på dem för att se att de verkligen gör sitt jobb med städet och inte fuskar och bara sitter där på golvet och käkar upp allt vårt godis! 
/Angelica

Här kommer en hälsning från Misa

Som sitter i vår isolerings avdelning då hon opererar bort dåliga tänder och får behandling mot öron inflammation och varje dag får hon en ¨SPA behandling¨. Den består av öron droppar, mungelé och ögon/nos tvätt och en massa klappar
Misa spa
Med sig i isoleringen har hon sin make Murre Musk – för man blir ju friskare så mycket snabbare om man känner sig älskad…
Misa murre
Efter behandlingen så vilar hon ut hos honom Vill du bli Misas Försäkringsfadder?

Kan jag få en till?

IMG_680111
Snäääääääällaaaaaa!
IMG_058711
Tack!
stjärna
Å så gott!
stjärna
Jag håller mig vig, snygg och ungdomlig av kyckling förstår ni! Men så klart… Jag behöver ju gå till veterinären ändå då och då och kolla blodprover å sånt där som kostar rätt mycket pengar…  Så om jag ber snällt kan du bli min försäkringsfadder då?  För då får katthemmet mer pengar över å köpa kyckling till mig för!!!
Tack från Stjärna

Hälsning från Haylo, Zimmy & lilla fröken Viola

Hej, det går framåt här i provboendet! Även om de inte låter oss klappa dem och de gömmer sig så är de framme mer och mer. De visar redan personligheter. Viola visar stor nyfikenhet till ytterdörren så fort vi är ute o vänder. Kanske de så småningom kan vara ute när vi kommit till huset och de blivit vana att vara där.
Haylo gillar sin klappboll mycket…

Tack VetZoo!

Idag riktar vi ett stort tack till VetZoo som har skänkt oss veterinärfoder för känsliga kattmagar.
En katt som har gått ute länge och varit tvungen att äta det den råkar hitta får ofta problem med magen och behöver ha specialfoder när den kommer in till oss.
Specialfoder är dyrt men tack vare VetZoo så har vi nu fått en leverans som kommer att hjälpa katter ett bra tag framöver
VetZoo är en av Sveriges ledande butiker på nätet för djurägare. Här hittar man ett stort sortiment av kvalitetsprodukter. Vid beställning har du möjlighet till kostnadsfri veterinärrådgivning.
VetZoo Logga

Kallelse till extra medlemsmöte

Styrelsen kallar till extra medlemsmöte då föreningens ordförande Peter Sandberg har varit tvungen att lämna sitt uppdrag.
Enligt föreningens stadgar så väljs ordföranden av medlemmarna och av den anledningen kallas till extra medlemsmöte.
Sedan årsmötet har även Maria Hagström avgått ur styrelsen, vilket innebär att medlemsmötet även måste välja in två nya suppleanter.
Mandatet gäller fram t om nästa årsmöte som enligt stadgarna ska hållas senast den 30 juni.
Plats:
Katthemmet i Vaxholm, Eriksövägen 4 i Vaxholm, våning 2
Datum och tid:
Lördagen den 18 februari kl. 12.30
Valberedningens förslag på nya ledamöter/suppleanter:
Ordförande:
Carina Franzén (nuvarande vice ordförande)
Ordinarie ledamot:
Lasse Rahm (tidigare suppleant)
Suppleanter:
Jenny Ek – volontär på katthemmet samt jourhem
Birgitta Sjöberg – jourhem

Åh nej…

Kattamor 2
Just när jag hittade min egna ”man cave” så kommer Kattamor och försöker ta över…. Låt mig va kvinna! Det här är min grotta, miiiiiiiiiiiiiiiin…

”Men skärp dig Dalton. Vad ska Du ha en mans- grotta till? Om du inte masar in dig så att jag också får plats tänker jag sitta här uppe istället! Se så maka på dig nu lilleputt!!!
kattamor 1
”Men åhhh, du är ju en morsa ju… du förstår inte…” Det heter faktiskt  ”man cave” och det är coooolt å det är bara för oss män med hår på bringan ju… Suck…
/Dalton von Adel

En vanlig dag på Katthemmet

Vi kommer på morgonen och möts av ett kaos utan dess like… Vem har vänt upp och ner på Katthemmet under natten? Vi städade ju och gjorde så fint i går! Vi tittar oss runt och möts av oskyldiga oförstående små ansikten, de sträcker på sig och ser uppmanande och uppfordrade på oss – var är frukosten? Kan ni skynda er att rensa alla lådor! Vi är många som är nödiga och behöver gå… Vi vill ha rena lådor nu!!!
Ja, ja, vi skyndar oss i flygande fläng, någon hämtar hink och toa-spade någon skyndar in i köket för att plocka fram matskålar och mat, någon ställer sig och gör ordning mediciner till de som ska ha det.
Pust – nu är den första kritiska stunden förbi. Det mumsas omkring oss och alla lådor är klara att använda – vi sätter oss ner för att ta en kopp kaffe och pustar ut en stund för att katterna (våra arbetsgivare) ska få äta i lugn och ro.
Sedan är det dags, rasten är över och arbetet väntar – dvs att återställa Katthemmet till ordning och reda. Leksaker samlas in från golv, toalådor (!) och ur vattenskålar (!) dammsugare och städgrejor hämtas fram. Alla vattenskålar och matskålar bärs ut i köket för att bytas och diskas. Vi öppnar våra två rastgårdar så att de som vill kan få fly undan dammsugare och buller. Men de flesta av våra katter är vana och bekymrar sig inte utan de lägger sig i en bädd högst upp och hoppas att vi ska glömma att borsta ren just den filten i dag, men icke – här glöms ingen filt och kisse får snällt flytta sig till en annan bädd som är ren och klar att brukas. 🙂
Städet pågår i ett par timmar och alla hjälps åt att få det rent och fint, så är det till slut dags för golven att moppas och då vet våra vänner att det snart är klart – tystnaden och friden sänker sig över katthemmet och alla trötta katter (jo – man blir ju trött av städ det vet vi ju alla…) de lägger sig till ro för att ta en middagslur och kanske blir det något extra gott till lunch? Är hon här den där volontären som brukar ha med sig kyckling mån tro? Och hon som alltid leker med mig efter städ undrar några medan andra längtar efter hon som alltid borstar eller hon som alltid vill klappa mig (och numera låter jag henne lyckas – ibland!) Katterna är nu nöjda och belåtna, för efter vårt stökandet med dammsugaren
så är det alltid lite mys, lekstund och extra mat till de som behöver.
Nu vilas det bland katterna medan vi tvättar och viker tvätt, fortsätter att diska lunch skålar och rensar lådor och ja… På katthemmet behöver man aldrig gå sysslolös – här finns alltid något som behöver fixas! Kanske medicin schemat för Tuffing är slut så att ett nytt behöver skrivas, det behövs göras ren några öron som är smutsiga och några klor behöver klippas. Vissa katter vill inte sova lunch alls utan är pigga och vakna och
tycker att nu är det dags för en lekstund! 🙂
I vår isoleringsavdelning har det pågått en liknande procedur under morgontimmarna och sedan börjar kontorsjobbet: Försäkringar ska fixas till de nya katterna som kommit in, provbo-kontrakt ska skrivas till de lyckliga katter som blivit bokade och som ska flytta! Och några av de som provbor har fått klartecken på adoption så då behöver adoptions-kontrakt skrivas ut! 🙂 Katter ska registreras hos SKK och alla uppgifter från veterinärbesöken måste skrivas in i journalsystemet. Hemsidan ska uppdateras om de katter som har flyttat och nya katter ska fotograferas och läggas upp. Mailen ska svaras på och telefonen går varm… Flitens lampa lyser under många timmar och dagen kanske avslutas med att skjutsa en lycklig katt till sitt provbo-hem.
Katterna ute på katthemmet har nu haft några timmar i lugn och ro, de blyga som annars inte riktigt vågar har nu gått på upptäcktsfärd – kanske ända in i köket eller till Moas rum för att se vilka som bor där! Kanske hittar de en ny vän därinne och bestämmer sig för att flytta in där i stället? Vi ser dagligen prov på den fantastiska vänskapen och kamratskapen som utspelar sig på katthemmet bland våra katter. Hur nya vänskapsband knyts – kanske för livet. Det värmer våra hjärtan att se och det gör vårt jobb värt allt slit. Att följa en otrygg, rädd och osäker katt på sin väg mot att bli en trygg och glad katt, en katt som fått nya vänner och sakta men säkert vågar öppna sig för oss och återvinna förtroendet för människor igen.
På kvällen kommer våra kvälls volontärer de byter vatten och rensar lådor, tvättar om det behövs och rensar lådor igen (så klart!) J De delar ut middag och sedan finns det tid för lek och socialisering!
Nästa morgon så börjar vi om igen…
Vi som arbetar här som anställda och som volontärer kämpar alla mot samma mål – vi gör alla vårt bästa för varje katt som kommer i vår väg.
Älskade Vän
Vår önskan är att vi nu får ge Dig ett liv som är allt du någonsin kunnat drömma om – att du nu får allt det du gick miste om på din resa hit men som skulle ha varit en självklarhet
Ett eget hem, ett liv i trygghet med en varm och kärleksfull hand som smeker dig ömt –  som ser Dig – älskar Dig och respekterar Dig för den Du är för alltid
Din resa dit börjar nu här hos oss – vi lovar Dig att vi med kärlek i våra hjärtan – respekt för den Du är och med stor varsamhet kommer att göra allt vi kan för Dig – Älskade vän

Hej då katthemmet!

Doris adressändrar
Jag har nu adressändrat till Bro för gott! Här vill jag stanna hos mina nya människor – de är helt underbara och vi älskar varandra redan! Och snaaaaaart är det vår och då får jag gå ut och kolla hur världen ser ut här!  (PS. min tass är nu helt bra och jag har inge ont alls längre! DS.)
Hej då till alla och tack för all hjälp jag fått! Ett speciellt tack och en extra stor kram till Dig – min snälla veterinär Malin!
Kramar från Doris

Hälsningar från Prinsen & Affe

Hej alla på Katthemmet och våra faddrar!
Läget är under kontroll här. Vi har hälsat på våra gamla polare från katthemmet som också bor här: Bobby & Marley King och på några andra nya ansikten. Alla är snälla och personalen är bra! Vi får käk varje dag och hon mockar så fort vi varit på någon av de 6 toalådorna. Med andra ord bra service!
Prinsen spanar
Affe är lite blyg och gömmer sig lite bakom mig fortfarande.
prinsen 2
Men jag provar gärna de olika sovställena och provbomattes yogakudde är en skön pryl, så den använder jag ofta och hon får väl be snällt om hon vill ha den själv… Här ser ni våra gamla polare Bobby & Marley också de ligger och myser med mig.
prinsen 1
Ha det bra allihopa och trevlig helg! Vi hör av oss!
Tjingeling från Prinsen
 
 
 

Man ska älska alla i ens närhet tycker jag!

Det är därför som jag har så många vänner  just för att jag älskar varenda en av de jag stöter på här på katthemmet. Jag föddes och växte upp på en plats som bestod av mycket ondska. Vi som bodde där var hatade och människor ville oss illa. Ett tag hatade jag också och för en stund trodde jag att hatet hade blivit en del av mig…
Sen kom jag hit och jag lärde mig att älska igen. Tack vare min nyfunna kärlek bestämde jag mig för att inte låta hatet styra mitt liv längre. Det skulle inte få förpesta mig mer!

Med kärlek kan vi övervinna allt!

/Omar Snow

Hälsning från Ibra Riddare

ibra
Hej,
På lör är det ett år sen jag kom hem till min egna familj i Hägersten och vilken resa det varit för oss alla! Tvåbeningar kan ju vara lite läskiga först men de kan ha väldigt mkt gott att bjuda på med, för att inte prata om hur skönt det är att bli klappad/kliad (att jag dreglar av det kan vara vår hemlis) av dem… 
// Jag (matte) var orolig i början för om vi skulle kunna erbjuda det Ibra / Seppo behövde men jag vägrade ge upp. Idag är Seppo en riktig myskille, en älskad och underbar familjevän! Vi är otroligt tacksamma för att vi fick denna chans att ge Seppo ett för alltid hem! //
Fortsätt kämpa med ert viktiga jobb! /Matte Helena & Husse Petri

Hälsning från Ibra Riddare / Seppo

ibra
Hej,
På lör är det ett år sen jag kom hem till min egna familj i Hägersten och vilken resa det varit för oss alla! Tvåbeningar kan ju vara lite läskiga först men de kan ha väldigt mkt gott att bjuda på med, för att inte prata om hur skönt det är att bli klappad/kliad (att jag dreglar av det kan vara vår hemlis) av dem… 
// Jag (matte) var orolig i början för om vi skulle kunna erbjuda det Ibra / Seppo behövde men jag vägrade ge upp. Idag är Seppo en riktig myskille, en älskad och underbar familjevän! Vi är otroligt tacksamma för att vi fick denna chans att ge Seppo ett för alltid hem! //
Fortsätt kämpa med ert viktiga jobb! /Matte Helena & Husse Petri

Va knäpp du är Affe!

Du fattar väl att ni ska åka och PROVBO!!! (Monstermat… Suck… Lyckosar är va ni är! Tänk den som ändå kunde få följa med…. Det låter ju jättespännande tycker jag! Å jag har hört tjejerna snackat här att ni ska åka till gamla bekanta! Å inte vilka som helst nä – ni ska åka till familjen där Farsan Bobby King och hans son den snälla Marley bor!!! Ni hängde ju alla på samma hylla en gång i tiden! Det kommer du väl ihåg?
Marley Bobby Affe o Prinsen (2)
Å du å Marley hängde ju jättemycket!!! Å va ni kommer att få det mysigt å det bor några till snälla kompisar där också hörde jag!
Marley Bobby och Affe (3)
Glöm inte bort oss nu å skicka ett vykort eller nått och berätta hur ni har det.
Hej då ha det BÄST! Kram från Santos

Ok?

Sååå vad är det frågan om? Här blir vi – jag och Prinsen inlurade i en box å så stänger de dörren å så står det sådana där transportburar här… Hm… Å så packas det prylar, filtar å leksaker å mat å så i en stor väska…
affe-1
Betyder det här att vi ska försvinna som vissa gör på det här stället?
För länge sedan så bodde det en liten kille här som hette André, han trodde att de som försvann i sådana här burar kanske blev monstermat….
affe-2
Nu tror jag ju inte det så klart men… Jag undrar liksom vad som e på g…
Hm…
/Affe
 

Nytt år = nya tag brukar man säga!

Nu ska alla tänka ut sina nyårslöften och berätta dem för farbror Osse tycker jag.
osse-2
Ska du börja träna, bli mer hälsosam, ägna hela ditt liv till att slava åt din katt eller kanske lova att du ska ta hem 5 stycken av oss???
osse-1
Berätta! Man blir ju mer motiverad att hålla sitt löfte om andra får höra det så var inte blyga nu.  Jag själv lovar att aldrig tacka nej till mat även om det kanske inte är min favoritsort!
//Osse
 

Vår fina januari katt!

Tanja Snow
Tanja Snow har varit med om mycket elände i sitt liv och då vet vi ändå inte allt…Hon levde som hemlös i ett nedlagt industriområde där folk roade sig med att köra ihjäl kattungar och skjuta prick på de vuxna katterna.
Tanja räddades högdräktig i sista sekund och fick föda sina ungar i ett av våra jourhem inne i värme och trygghet. Tanja har nu efter att ha bott en tid hos oss äntligen börjat förstå att människor också kan vara goda.
På katthemmet mötte hon sin stora kärlek Lazlo och de håller nu ihop i vått och torrt! De delar hylla och ligger alltid tätt intill varandra när de sover. Vår fina Tanja börjar förstå hur det är att känna sig trygg och älskad.
tanja och lazlo 3

Gott Nytt År & Tack för året som har varit!

Vi vill innerligt tacka för all hjälp vi har fått under året och att vi tack vare Er har kunnat rädda så många kattliv under 2016!
Tack Alla våra ovärderliga volontärer som i ur och skur ställer upp och hjälper oss hålla rent och fint på katthemmet varje dag året runt!

Tack Socialiseringsgruppen och alla ni andra som socialiserar och ger våra katter lite extra tid Ni gör ett fantastiskt arbete med att hjälpa oss att få våra skyggisar att bli trygga, modiga och glada katter som sedan lättare hittar nya hem! 
Tack Vår fantastiska styrelse Ni gör ett helt strålande jobb! Och har som vanligt fått massor av bra saker att hända. Vi är mycket stolta över er! 

Tack Alla ni som öppnat ert hem och ert hjärta för någon av våra katt-vänner i år, tack vare er kan vi fortsätta att ta emot och hjälpa katter i nöd. Ni har inte bara hjälpt den katt som ni adopterat utan även gjort en plats ledig på katthemmet så att en annan katt kan få vår hjälp! 

Ett stort varmt tack till er som adopterat någon av våra katter som har varit här lite längre eller som av olika skäl har lite extra bagage och därför haft svårare att hitta ett hem och en egen familj. Ni stärker vår tro och kamp om att det finns någon för alla!

Tusen Tack till alla som givit oss bidrag och till alla faddrar, försäkringsfaddrar och medlemmar – Ert stöd är ovärderligt och hjälper oss fortsätta kampen för de hemlösa katterna!

Tusen Tusen tack till alla er som köpt och hjälper oss att sälja vår kalender i år! Det ger oss möjlighet att fortsätta driva katthemmet!
Tack till våra kalendersponsorer som gör det möjligt för oss att bekosta trycket av vår kalender 

Vi är er innerligt tacksamma – Alla ni som skänkt pengar till Lilla Loppans fond.   Lilla Loppan lever i våra hjärtan och tack vare hennes minnesfond har vi kunnat hjälpa många behövande katter med operationer som vi annars inte skulle haft råd med.

Tack till alla våra jourhem som alltid ställer upp! Vad skulle vi göra utan er, Stort Tack!

De outtröttliga kattfångar drottningarna: I väder och vind, med långa resor och många långa kalla nätter har ni vaktat fällorna och fångat in samt hjälpt ett stort antal katter in i tryggheten! Tack! 

Tack till vår veterinär Malin Clason! Det har varit ovärderlig för oss att ha dig här hos oss!

Veterinär Margareta: Vi är så tacksamma för dig och för att du finns här för våra katter och oss! 

Stort Tack till Täby Kyrkby veterinärklinik!

Tack för alla fantastiska julklappar och fina julkort våra katter har fått, för att de nu kan njuta av extra mycket godsaker, kan leka mer än någonsin med sina nya leksaker! De vill skicka ett stort tack till er alla!

Tack till BritCare för allt foder ni skänkt under året!
Tack till Sofor pets på Söder som skänkt oss foder under året!

Tack till Arken Zoo i Västerås för allt det fina fodret vi fått! 
Tack till er som tar ansvar!  Som kastrerar samt id-märker er katt – Tack – ni bidrar till att hjälpa katterna att höja deras status. Ni ser till att er katt alltid kan hitta hem och aldrig kommer att uppta en plats på ett katthem som någon annan behöver mer! Tänk om alla tog det ansvar som ni gör – då vore livet mycket lättare för väldigt många katter. 
Sist men inte minst vill vi: Tacka alla våra älskade Katter på Katthemmet i Vaxholm! Att vara i er närhet förgyller våra liv, trots era svåra bakgrunder och bristande förtroende för oss människor så släpper ni oss sakta men säkert nära, ni ger oss ert förtroende.Vetskapen om att vi kan hjälpa er att få ett tryggt och kärleksfullt liv är vår största belöning! Ni ger oss styrka att orka kämpa vidare!

/Madde, Anna, Ninni & Ulrika 

Alla bara önskar sig saker…

”Är det verkligen det julen handlar om? Nej jag tycker att julen handlar om tacksamhet och det är just det som jag känner. Jag kommer ifrån ett hemskt ställe där människor körde över våra barn och sköt med luftpistol på oss för skojs skull…  jag hade förlorat all hopp och trodde att alla människor var likadana…
Sen kom jag hit och fick se en annan sida av mänskligheten. Jag fick möta vänlighet, värme, kärlek, god  mat och varma mjuka filtar… Nu vet jag att de elaka bara är en liten skara av många fina och snälla tvåbeningar. Jag är tacksam över att jag fick komma hit och fick hjälp att få tillbaka min tillit till er igen.”
Någonstans därute finns det en människa som vill ta hand om just mig – som vill älska just mig – det är jag säker på!

Jag önskar alla en riktigt fin Jul
/Oliver Snow

Vinter dikt

Midvinternattens köld är hård
Stjärnorna gnistra o glimma
Fällan står riggad och klar på en gård
Stjärnorna gnistra o glimma
Frusna små tassar som söker och hungrar
Stjärnorna gnistra o glimma
Maten blir funnen och lyckan blir stor
Stjärnorna gnistra o glimma
Katthemmet en ny gäst nu har
Stjärnorna gnistra o glimma
Aldrig ska dessa tassar få frysa mer
Stjärnorna gnistra o glimma
 

Önskerepris på Önskelista! :-)

JULKLAPPS ÖNSKELISTA NU UPPDATERAD, DET HAR KOMMIT IN LITE ENSKILDA ÖNSKEMÅL SOM NI HITTAR LÄNGST NED!

Tja ba! Vi börjar med de typ tråkiga prylarna som inte vi hittat på… Personalen tycker att vi ska ha:
Zylkene Det e typ nått lugnande som man kan köpa hos veterinären å som de tycker vi behöver ibland när vi ska till veterinären (?)
Feliway spray (typ samma som ovan fast i spray, men den har jag testat å den e faktiskt ok man blir lugn i magen av den typ!)
Calm torrfoder (fr Royal Canin) – Jösses nu får de väl ge sig – mer droger? Va hände med drogfritt??? Ja, ja… Det e ett torrfoder som e lite antistress till de nya här typ…

Royal Canins Intestinal torrfoder  (Suck… bara lite piiinsamt) den får vi när vi typ är lösa i magen…
Mjau blötmat  – Yes, yes nu e ja me! Burkar och gärna PÅSAR, å ni! De finns med sås!!! Eller gelé. Vet ni? Jo den är socker fri typ!!! Å då blir personalen såååå glada för då känner de sig såååå duktiga å nyttiga… (Suck…) Ja, ja den e i alla fall go, det e huvudsaken!
Rosa och typ limegröna fleece filtar anser de att vi behöver fler av. Å ja visst – varför inte? Jag e ju  snygg på rosa (å grönt)!
Ok, så va de överstökat…  Nu till de viktiga- riktiga prylarna:
Lek-spö med en typ lina på å som det e fjädrar på – Tro mig SKITKUL!!!  
Lek-vippor med fjädrar på! (Jo… Vi diggar fjädrar på k-h! )
Leksaksmöss – Gärna såna där små å lite hårda som typ flyger lätt i luften – Ja ni fattar säkert va ja menar!
Å Yes… Nu tillbaka till mitt favoritämne – saker som går att käka!
Tonfisk i vatten – mums!!!
Encore blötfoder på burk
Å just… Stjärna önskar sig nån typ specialmat – den heter:
Applaws paté blötmats burkar å
CANAGAN burkar/påsar  (Ja, ja brudar de ska va så kinkiga!)
(Ja mena ge mig en falukorv å ja e nöjd å glad ändå – typ… Även om jag skulle föredra en grillad kyckling…) /Roger Rockare
TILLÄGG:
Henke har bläddrat i ett reklamblad från ZOO KOMPANIET i Arninge och nu har några missar på haket hittat prylar de önskar sig i julklapp…
Henke önskar sig:
henke-onskar-sig-2
henke-onskar-sig
Effie drömmer om en:
effie-2
effie-onskar-sig
Å Jay skulle vilja önskar sig…
Jay
jay-onskar-sig
Å vi som inte gillar klappar önskar sig en sån här lååååång bollpinne så att tvåbeningarna är på lagom långt avstånd när de ska envisas med att klappas! 
boll-klapp-pinne
Å alla gillar fjäder-lekprylen jättemycket!!!
fjader-lek
Å sist men inte minst så önskar alla vi som inte har någon Försäkrings Fadder ännu en Fadder… 

Uppdaterad Önskelista! :-)

JULKLAPPS ÖNSKELISTA NU UPPDATERAD, DET HAR KOMMIT IN LITE ENSKILDA ÖNSKEMÅL SOM NI HITTAR LÄNGST NED!

Tja ba! Vi börjar med de typ tråkiga prylarna som inte vi hittat på… Personalen tycker att vi ska ha:
Zylkene Det e typ nått lugnande som man kan köpa hos veterinären å som de tycker vi behöver ibland när vi ska till veterinären (?)
Feliway spray (typ samma som ovan fast i spray, men den har jag testat å den e faktiskt ok man blir lugn i magen av den typ!)
Calm torrfoder (fr Royal Canin) – Jösses nu får de väl ge sig – mer droger? Va hände med drogfritt??? Ja, ja… Det e ett torrfoder som e lite antistress till de nya här typ…

Royal Canins Intestinal torrfoder  (Suck… bara lite piiinsamt) den får vi när vi typ är lösa i magen…
Mjau blötmat  – Yes, yes nu e ja me! Burkar och gärna PÅSAR, å ni! De finns med sås!!! Eller gelé. Vet ni? Jo den är socker fri typ!!! Å då blir personalen såååå glada för då känner de sig såååå duktiga å nyttiga… (Suck…) Ja, ja den e i alla fall go, det e huvudsaken!
Rosa och typ limegröna fleece filtar anser de att vi behöver fler av. Å ja visst – varför inte? Jag e ju  snygg på rosa (å grönt)!
Ok, så va de överstökat…  Nu till de viktiga- riktiga prylarna:
Lek-spö med en typ lina på å som det e fjädrar på – Tro mig SKITKUL!!!  
Lek-vippor med fjädrar på! (Jo… Vi diggar fjädrar på k-h! )
Leksaksmöss – Gärna såna där små å lite hårda som typ flyger lätt i luften – Ja ni fattar säkert va ja menar!
Å Yes… Nu tillbaka till mitt favoritämne – saker som går att käka!
Tonfisk i vatten – mums!!!
Encore blötfoder på burk
Å just… Stjärna önskar sig nån typ specialmat – den heter:
Applaws paté blötmats burkar å
CANAGAN burkar/påsar  (Ja, ja brudar de ska va så kinkiga!)
(Ja mena ge mig en falukorv å ja e nöjd å glad ändå – typ… Även om jag skulle föredra en grillad kyckling…) /Roger Rockare
TILLÄGG:
Henke har bläddrat i ett reklamblad från ZOO KOMPANIET i Arninge och nu har några missar på haket hittat prylar de önskar sig i julklapp…
Henke önskar sig:
henke-onskar-sig-2
henke-onskar-sig
Effie drömmer om en:
effie-2
effie-onskar-sig
Å Jay skulle vilja önskar sig…
Jay
jay-onskar-sig
Å vi som inte gillar klappar önskar sig en sån här lååååång bollpinne så att tvåbeningarna är på lagom långt avstånd när de ska envisas med att klappas! 
boll-klapp-pinne
Å alla gillar fjäder-lekprylen jättemycket!!!
fjader-lek
Hej då från oss! 
 
 
 

Vi tror på dig!

Tomten! Vi tror visst att du kommer å att du hittar oss alla å att alla får nått oavsett hur man ser ut – om man e svart eller vit eller röd eller randig!!! För du älskar alla – visst då tomten?
Du kommer – det känner vi på oss – å du kommer att ha med dig nått till oss…
Kram från Rocco & Milo

Määä…

”Va dräller ni om? Gorm och Lisa, nu får ni skärpa er! Tycker ni verkligen att vi ser likadana ut? Nä – juste!
Lisa e sockersöt, Gorm är en stilig hunk och jag är en tuff brud i lyxförpackning.  Sååå… Oroa er inte, tomten kommer till oss också! Så klart!!! Förhoppningsvis med massa mjauburkar (eller påsar)  som jag kan dela med mig av till alla mina vänner. 😻”
Tjingeling!
//Chippens

Men va?!

Är det sant det som Gorm säger???
Åh nej… Nu oroar jag också mig… Jag vill ju så gärna få nya rosa leksaksmöss å kanske ett nytt mjukisdjur eller två… Jag måste ju dela med mig av ”Elefantis” med min syster och pappa… Snälla, snälla Tomten – SE MIG OCKSÅ!!!
//Lisa

Jag har hört…

Att många har svårt för oss svarta katter å blandar ihop oss å så… Tänk om tomten också har svårt att skilja oss åt!! 🙀Tänk om inte jag får min julklapp i år?! Åh jag som har längtat efter Sheba med en massa sås å en rosa filt som är bara min!
Fast helst skulle jag ju vilja få en alldeles egen familj i julklapp även om jag gillar katthemmet… Å… Jag hoppas verkligen att tomten hittar mig… 😿
/Gorm

Tuffing vill påminna oss alla om… 😇

tuffing-blogg-2
Hm jo… Ville bara tillägga att allt önskande hit och dit av en massa prylar är ok, men
tuffing
Icke att förglömma – är att det vi ändå önskar oss mest

Är – Fred på jorden och ett hem åt alla hemlösa – i julklapp

tuffing-blogg
(Psssst – jo du Tomten… Hm – om du ändå ska svänga hit till Katthemmet – så ta gärna med några askar Temptations Orginal – Schysst Tack! )
/Tuffing The Godfather

Roger Rockare presenterar

Årets JULKLAPPS ÖNSKELISTA
Tja ba!
Vi börjar med de typ tråkiga prylarna som inte vi hittat på… Personalen tycker att vi ska ha:
Zylkene Det e typ nått lugnande som man kan köpa hos veterinären å som de tycker vi behöver ibland när vi ska till veterinären (?)
Feliway spray (typ samma som ovan fast i spray, men den har jag testat å den e faktiskt ok man blir lugn i magen av den typ!)
Calm torrfoder (fr Royal Canin) – Jösses nu får de väl ge sig – mer droger? Va hände med drogfritt??? Ja, ja… Det e ett torrfoder som e lite antistress till de nya här typ…

Royal Canins Intestinal torrfoder  (Suck… bara lite piiinsamt) den får vi när vi typ är lösa i magen…
Mjau blötmat  – Yes, yes nu e ja me! Burkar och gärna PÅSAR, å ni! De finns med sås!!! Eller gelé. Vet ni? Jo den är socker fri typ!!! Å då blir personalen såååå glada för då känner de sig såååå duktiga å nyttiga… (Suck…) Ja, ja den e i alla fall go, det e huvudsaken!
Rosa och typ limegröna fleece filtar anser de att vi behöver fler av. Å ja visst – varför inte? Jag e ju  snygg på rosa (å grönt)!
Ok, så va de överstökat…  Nu till de viktiga- riktiga prylarna:
Lek-spö med en typ lina på å som det e fjädrar på – Tro mig SKITKUL!!!  
Lek-vippor med fjädrar på! (Jo… Vi diggar fjädrar på k-h! )
Leksaksmöss – Gärna såna där små å lite hårda som typ flyger lätt i luften – Ja ni fattar säkert va ja menar!
Å Yes… Nu tillbaka till mitt favoritämne – saker som går att käka!
Tonfisk i vatten – mums!!!
Encore blötfoder på burk
Å just… Stjärna önskar sig nån typ specialmat – den heter:
Applaws paté blötmats burkar å
CANAGAN burkar/påsar  (Ja, ja brudar de ska va så kinkiga!)
(Ja mena ge mig en falukorv å ja e nöjd å glad ändå – typ… Även om jag skulle föredra en grillad kyckling…)
Tjingeling så länge, tills vi kommer på nåra mer braiga prylar som vi önskar oss!
/Roger Rockare
 
 
 

Vår fina Decemberkatt!

Mr Smokey
Det råder ingen tvekan om att Smokey någon gång för länge sedan har varit någons katt. Vad som sedan har hänt i hans liv kan vi bara spekulera om. Smokey har traskat runt i ett stort område i Åkersberga under flera års tid. Många har sett honom under åren och anat att han kanske inte hade något hem, men tyvärr dröjde det lång tid innan han fick hjälp…  När han gick hemlös upplevdes han som skygg, men väl inne hos oss visade det sig att han är helt tam och törstar efter kärlek och uppmärksamhet. Han var mycket trött och sliten, hela hans kropp var full av gamla sårskador.
Smokey har så mycket att ta igen här i livet… Han behövde få uppleva kärlek, trygghet, närhet och att få känna hur det är att vara någons katt. Och drömmen blev sann för nu har Mr Smokey fått en alldeles egen familj som kommer att älska honom för resten av hans liv och han är sååå lycklig hos dem!
Vi önskar er alla en riktigt God Jul!

Tack för att ni kom till vår Julmarknad!

Tusen tack för alla bidrag och för att ni valde att handla era julklappar hos oss Vi hade väldans mycke braiga saker å både Tomtar
tomte
Och söta tomtanissar som hjälpte till och det gjorde susen!
tomtanissar
Men själva så sov vi oss igenom det hela… Det var lugnast och vi brukar inte hetsa upp och så mycket!
katter
Även vår knackiga gubbar hjälpte till att dra sitt strå till stacken
katter-2
Dvs att stå för underhållningen (sovandes)…
katter-3
Tack för att ni kom!
jul
Kramar från oss alla!
 
 

Å jösses!

lelle
Det va kul va – men…
Nu måste vi ta igen oss! Julmarknaden är över å vi har blivit tittade på, beundrade av hänförda åskådare… Å tittade på… Men det kostade på… Nu behöver vi vila – mat – vila – mat och just det  – mat för att ta igen oss!
rufus-lelle
Hej då hej på en stund från Lelle & Rufus!
 

Vi är redo!

effie-1
Nu kan ni komma! Vi har städat å städat å pyntat å pyntat å bakat massor me gosaker!!!
effie-2
Ja man kan känna ända hit hur det luktar pepparkakor!
effie-4
Å vet ni? Ni kommer att få se världens snyggaste Pepparkakshus (typ i stil med Pirjos) å vet ni? Det kan ni vinna på lotteri om ni har en himla tur!
Vi öppnar kl 13.00 i  dag – VI SES!!!
Tjingeling från Effie
 

Tänka sig!

zimmy-1
Att någon hittade just mig? Jag som gömt mig sååå bra under soffan när det va visning i Lördags! Å vet ni va det bästa är? Jo, att jag får med mig farbror Haylo och min nya svanslindar bästis Viola!!! Vi ska åka å provbo vi! Först ska vi få bo i lägenhet men sen ska vi flytta till ett hus. Ja…. Vi får ju se hur det går…  Man vet ju aldrig förrän man har provat, det är därför vi provbor först för att vi ska kunna känna efter ordentligt att det känns riktigt bra!
Men det ska bli spännande! Å lite läskigt…
Hej då hej från Zimmy Hex

Rumphäng…

aston-dalton
Ibland är en polares rumpa det bästa man får och det får man ju vara glad över – det finns ju de som får ligga helt ensamma å inte har någon alls – inte ens en rumpa att luta sig emot…
Å den e ju för all del mjuk å go… Meeen asså Dalton – jag skulle ju uppskatta om du vände på dig för en gångs skull!
/Aston

Vad som är det bästa med det här stället?

fridolf-2
Det finns många positiva saker att säga om katthemmet men personligen så tycker jag att det bästa är all kärlek man får!  Man får kärlek från en massa nya kattkompisar och man får kärlek från flera olika tvåbeningar som gullar med en.  Dessutom är tvåbeningarna svaga för mina kattungeögon så de ger mig allt jag ber om! Sååå underbart!
fridolf-1
(Det näst bästa är att jag slipper ligga på Gullfiber för att hålla mig varm – här på katthemmet finns det många mojsiga bäddar och varma filtar att mysa i! )
Ha en mysig söndag allihopa – det tänker jag ha! / Fridolf

Jag får ofta frågan om varför jag sitter här på diskmaskinen…

Så jag tänkte klargöra det här och nu:
ninna-2
1. Jag vill ha mat.
2. Jag vill ha extra god mat!
3. Jag vill ha extra god och mycket mat.
4. Jag vill ha mat en gång till!
5. Å det är såååå varmt och mysigt att sitta här! 😻
6. Eh… Nämnde jag att jag vill ha mat?
//Ninna Seeeee meeeee 

Hej hej!

isak-halsar
Jag är ju och provbor å jag fick en egen koja på direkten! Jag fick nog ärva den av Oliver som åkte hem till katthemmet igen… Å vet ni? Ja fick ärva hans tjej också! Lilla söta Ayla Inte illa eller hur? Jag jobbar hårt med charmen så får vi se hur det går.
Hej då hej från Isak

Kära Roger & Osborn

Mina vänner
candy-stor
Jag vet att mitt så kallade ¨svek¨ smärtat er… Men här inne är det lugn och ro och jag blir väl omhändertagen –  jag får nostvätt av tvåbeningarna och nospussar av Rufus och Lelle… Jag vet att ni älskar mig… Men därute är allt så stort och rörigt och jag känner att jag inte riktigt orkar med det.
Här inne känner jag mig trygg och det är varmt och mysigt och ni får självklart komma och hälsa på mig om ni vill!
candy-2
Kram från ¨sockerrumpan¨ Candy

Nyheter!!!

Nu kan Du hjälpa mig med min försäkring om du vill! Du kan bli min Försäkringsfadder! Så att jag har råd att gå till veterinären i fall att det skulle va nått. Man börjar ju bli lite till åren å kanske behöver en ny reservdel eller nått… Man vet ju aldrig va – så det känns tryggt å bra att vara försäkrad tycker jag! Ett klokt beslut av de där tvåbeningarna som tar hand om oss! Meeen det kostar ju att ha oss alla försäkrade… Såååå vi skulle bli så glada och tacksamma om just Du vill hjälpa till!
Om Du vill betala för min försäkring så klickar du på Butik däruppe i menyn å så klickar du på Försäkringsfadder å där hittar du mig! Å om jag redan skulle va ¨tagen¨ så finns det måååånga fler att välja på som också behöver en Försäkringsfadder!
Hoppas vi ses!  Hej då hej från Baltazar!

Vår fina november katt!

Måns Adel
Måns historia är samma som för så många före honom – en okastrerad hankatts öde… Måns drev under flera år runt ute på Adelsö och sökte sitt skydd i en lada. Han fick dagligen mat av en dam som bodde i närheten. För att överleva och skydda sin boplats slogs han med de andra katterna i området så som hemlösa okastrerade katter gör och ibland var han så trasig och i så dåligt skick att damen inte förstår hur han lyckats överleva så länge. Våra vänner på Adelsö katthjälp fick höra talas om Måns och förstod att han var i akut behov av hjälp, så de kontaktade oss och bad om en plats för honom.
Väl inne i tryggheten rådde det ingen tvekan om hur tacksam Måns var över att han äntligen hade fått hjälp. Han låter sig nu försiktigt klappas och lägger huvudet i vår hand. Vi kan se i hans ögon att någon gång för länge sedan var han någons älskade katt…
Måns svåra kamp är nu över och vi kommer att se till att resten av hans liv är fyllt av trygghet och kärlek – han kommer aldrig mer behöva kämpa för sitt liv!
Måns provbor nu hos en kärleksfull familj i Åkersberga!

Hon drog…

Lillbruden drog och lämnade oss…
rogge-hs-1
Hm…
Vår lilla Socker-rumpa valde att flytta in till isoleringen igen för att umgås med den där hårbollen Rufus och den där Lelle typen å en kelsjuk blondin som vill kramas hela tiden…
candy-3
Lämnade oss? Mig å Osse?
rogge-2
Snudd på obegripligt!
Tror hon kommer tillbaks – snart… Tidsfråga innan hon inser sitt misstag!

rogge-1
/Roger Rockare

Finns det hjärterum

Hm… Ska det vara så här… Jag känner mig lite utanför…
stjarna-henke-panter-2
Lill Grå: Visst älskar jag min syrra Stjärna – men att hon snott åt sig båda mina grabbar – både Panter & Henke…  Hm…
stjarna-henke-panter1
Stjärna: Men hallå syrran kom vetja!!!  Klart du får plats du med!!!
stjarna-henke-panter-gra-3
Okej…
stjarna-henke-panter-gra-4
Finns det hjärterum – så finns det svansrum – så klart!
/Lilla Grå af Djursjolm

Kreativa lösningar!

1476632300294-898597099
Vår kära Jonna som har flyttat och numera bor i ett hus på landet råkade ut för ett litet missöde ute.
Att ha en sådan där krage på sig som man får hos veterinären va inge vidare tyckte hon… Så matte och husse uppfann en smart strump-lösning – som fungerade utmärkt!!! Alla var glada och nöjda med den lösningen!