Skip to main content

Författare: Mattias Wihlgaard

Glad över pensionen…

Var den gamla dammsugaren i isoleringsavdelningen och var glad och nöjd över att få ledigt!
gamla
Och  lämnade med varm slang över till: Lilla nya unga, söta och pigga Nilla 😉!
nina 2
Nilla fann sig genast till rätta i städskåpet, det var ju som gjort för henne!
Ester
Fröken Ester som är tillfällig gäst i isoleringen undrade över uppståndelsen? Vadan detta ståhej? Över en pryl som enbart låter illa??? Hm…  Tvåbeningar äro outgrundliga varelser den saken är då säker! 

Vår fina Januarikatt!

Fluff Axelsson
Fluff levde med sin familj på en ö i Stockholms skärgård. Matte började bli lite till åren och behövde flytta in till lägenhet i stan och kände att det inte var ett alternativ för Fluff att följa med, då hon var van att springa fritt ute på ön. Fluff blev då omplacerad där ute, men rymde från sitt nya hem och drev omkring i flera månader och blev förvildad.  De ringde oss och bad om råd och till slut lyckades de fånga in henne med fälla. Vi tog emot Fluff på katthemmet för att omplacera henne i ett passande hem.
Fluff var blyg och lite osäker när hon kom in till oss, gömde sig gärna under filtar men var ändå social och kärlekstörstande. Då hon är söt som socker och älskar att kela, trodde vi att hon skulle hitta ett nytt hem på direkten. Men det tog sin tid innan hon hittade rätt och det var väl värt att vänta på! 
Nu bor Fluff hos sin nya familj i ett underbart hus ute på landet i Vaxholm tillsammans med snälla kattkompisar och kärleksfulla människor! 

Gott Nytt År Önskar Vi Er Alla!

Vi vill tacka för all hjälp vi har fått under året och att vi tack vare Er har kunnat rädda så många kattliv under 2015!
Tack Alla våra ovärderliga volontärer som i ur och skur ställer upp och hjälper oss hålla rent och fint på katthemmet!

Tack Socialiseringsgruppen Ni gör ett fantastiskt arbete med att hjälpa oss att få våra skyggisar att bli trygga, modiga och glada katter som sedan lättare hittar nya hem! 
Tack Vår fantastiska styrelse Ni gör ett helt strålande jobb! Och har som vanligt fått massor av bra saker att hända. Vi är mycket stolta över er! 

Tack Alla ni som öppnat ert hem och ert hjärta för någon av våra katt-vänner i år, tack vare er kan vi fortsätta att ta emot och hjälpa katter i nöd. Ni har inte bara hjälpt den katt som ni adopterat utan även gjort en plats ledig på katthemmet så att en annan katt kan få vår hjälp! 

Ett stort varmt tack till er som adopterat någon av våra katter som har varit här lite längre eller som av olika skäl har lite extra bagage och därför haft svårare att hitta ett hem och en egen familj. Ni stärker vår tro och kamp om att det finns någon för alla!

Tusen Tack till alla som givit oss bidrag och till alla faddrar och medlemmar – Ert stöd är ovärderligt och hjälper oss fortsätta kampen för de hemlösa katterna!

Tusen Tusen tack till alla er som köpt vår kalender i år! Det ger oss möjlighet att fortsätta driva katthemmet!

Vi är er innerligt tacksamma – Alla ni som skänkt pengar till Lilla Loppans fond.   Lilla Loppan lever i våra hjärtan och tack vare hennes minnesfond har vi kunnat hjälpa många behövande katter med operationer som vi annars inte skulle haft råd med.

Tack till alla våra jourhem som alltid ställer upp! Katarina, Eskil och Ulrika på Kotteland, Angela med familj, Elina mfl – Vad skulle vi göra utan er, Stort Tack!

De outtröttliga kattfångar drottningarna: I ur och skur, med långa resor och många långa kalla nätter har ni vaktat fällorna och fångat in samt hjälpt ett stort antal katter in i tryggheten! Isa, Liselott, Anette, Pirjo – vilka hjältar ni är!

Tack Veterinär Therese Höjer för i år! Du har varit ovärderlig och vi önskar dig lycka till med bebisen!

Veterinär Margareta: Vi är så tacksamma för dig och för att du finns här för våra katter och oss! 

Stort Tack till Täby Kyrkby veterinärklinik, till veterinär Bosse, Gunilla & Johanna som tar sig an allt våra katter behöver hjälp med och de fantastiska sköterskorna Carina, Ann-Sofie, Åsa på kliniken som alltid orkar svara på våra frågor!

Tack för alla fantastiska julklappar och fina julkort våra katter har fått, för att de nu kan njuta av extra mycket godsaker, kan leka mer än någonsin med sina nya leksaker! De vill skicka ett stort tack till er alla!

Ett varmt tack till Sofor Pets för chippläsarna ni skänkte och tack Ulla-Stina!

Tack för alla bidrag till chippläsarna  För pengarna som blev över köpte vi en webbkamera så att vi kan övervaka sjuka katter när vi inte är här!

Tack för alla bidrag som kom in till Mysan Käll  Utan er hjälp hade vi inte haft råd med Albano räkningen!

Tack till Sofor pets på Söder som skänkt oss foder under året!

Tack till Arken Zoo i Västerås för allt det fina fodret vi fått! 
Tack till Toxashop som skänkte oss en Havaheartfälla!

Tack till Biabedd för alla mjuka bäddar, de uppskattas mycket av våra katter!

Tack till Supercat som skänkte oss välbehövliga flygburar för trygga transporter!
Tack till er som tar ansvar!  Som kastrerar samt id-märker er katt – Tack – ni bidrar till att hjälpa katterna att höja deras status. Ni ser till att er katt alltid kan hitta hem och aldrig kommer att uppta en plats på ett katthem som någon annan behöver mer! Tänk om alla tog det ansvar som ni gör – då vore livet mycket lättare för väldigt många katter. 
Sist men inte minst vill vi: Tacka alla våra älskade Katter på Katthemmet i Vaxholm! Att vara i er närhet förgyller våra liv, trots era svåra bakgrunder och bristande förtroende för oss människor så släpper ni oss sakta men säkert nära, ni ger oss ert förtroende.Vetskapen om att vi kan hjälpa er att få ett tryggt och kärleksfullt liv är vår största belöning! Ni ger oss styrka att orka kämpa vidare!

/Madde, Anna, Ninni & Ulrika 

Kolla på mig!

Nu ligger jag OVANPÅ filten och inte under den :-).
Jag har ju i ärlighetens namn varit mest känd för att ligga under filtarna här, gärna med en kompis. Jag tyckte att det var skönt därunder. Jag kunde gömma mig (för det fanns saker som var lite läskiga, som till exempel volontärer) och det var varmt och gosigt.
Men personalen och volontärerna på det här stället de ger sig liksom tusan på att man ska bli lugn och trygg så att man kan hitta ett för alltid-hem så småningom. Så jag fick mat därunder och de pratade med mig när jag låg därunder och de klappade mig genom filten och det var såååå mysigt.
Sen plötsligt en dag så tänkte jag att ”Nä, nu får det vara slut på gömmandet!” och så kröp jag fram. Det fanns flera anledningar till att jag kom fram, dels var jag nyfiken, dels blev det emellanåt lite trist under filten men framförallt hade jag hört rykten om något som kallades för ”köket”. Ryktena berättade om god mat, en liten skinkbit ibland, en liten ostskiva ibland och till slut kunde jag inte motstå detta ”köket”. Så jag kröp fram och spatserar nu omkring på hela katthemmet och när jag ligger på en stol nu för tiden så är det oftast ovanpå en filt Hej då!
Dalton på stolen
/Dalton von Adel

Hej!

Här kommer en lite försenad hälsning…
Vi har det bra här hos vår provbo-familj Edith å jag vi delar haket med lite skumma typer ifs… Men än så länge så sköter han sig den där lilla gubben med skägget som står å glor i trappan! Å på julafton så fick vi en massa godsaker å paket så vi har inget att klaga på! Vi myser i sängen, leker å käkar gott!
Vi hörs! Å  gott nytt år å så…
Kramar från Edgar & Edith

Tusen tack!

För alla julklappar vi fått!!! Alla är så glada å mätta å det ligger julpapper överallt på hela katthemmet!
Å jag fick mitt paket! Tack, tack, tack! hi, hi,hi
Birgitta tack
Å Måns hälsar han är så glad för han fick sin pläd!
Ha det så bra allihopa! Kramar från Birgitta å ALLA hälsar å TACKAR jättemycket!

Dagdrömmaren

Ibland sitter jag och tänker på saker och ting. Det kan vara tråkiga saker som till exempel hur jag hade det innan jag flyttade in här i Vaxholm.
Det kan vara härliga saker som till exempel när någon smyger till en lite tonfisk eller kanske kokt kyckling.
Oavsett var jag tänker på så försvinner jag liksom in i min lilla värld och då brukar jag höra att ”nu sitter Henke och dagdrömmer igen”.
Jag vet inte riktigt vad ”dagdrömmer” är men jag vet att det är skönt ibland :-).
Henke drömmer
/Henke Adel

Önskerepris :-)

Årets Julklappslista!

Mössen har rymt fältet igeeeeen!!! Vi behöver fler möss, fler möss, fler möss – små lätta möss som flyger högt! Hälsar Birgitta & Veronica
Fjädervippor å andra skojsiga leksaker som man kan jaga – tack! Hälsar Lilla Grå å Flora!
-Stjärna låter hälsa att hon vill ha den sedvanliga prästosten men gärna färdigskivad då brudarna annars är för lata för att ta fram osthyveln… Å så extra smaskig kycklingsmak på goa små burkar blir fint! ( Å ja just VIKTIGT! Tassklovar till James så att han inte kan sno all mat hela tiden!)
-Tuffing hälsar att Självklart önskar han sig Fred på Jorden men också Temptaions original, tack!
– Måns önskar sig mysiga varma ullplädar att ligga på
– Gourmet påsar eller små burkar typ orginal, vill alla ha! 
Alla nyinkomna uppskattar Feliway doftavgivare eller Spray så att de blir lugna å coolare när de kommer in i isoleringen! Tack
Vi ska kolla av lite med de andra å fyller på vartefter.
Men glöm inte Lilla Loppans fond annars – alla pengar dit hjälper de som verkligen behöver det! Tack! En riktigt god jul till er alla från oss alla!

lilla-loppan1
 Lilla Loppan in loving memory

Döm inte katten efter håren!

Det finns de som säger att jag ser sur ut. Det finns de som säger att jag ser arg ut. Det finns de som säger att jag ser missnöjd ut.
Tiger förklarar sig
Då ska jag bara be att få påpeka att man ALDRIG ska döma någon efter utseende. Jag är en helt vanlig kille, lite blyg men älskar att få känna mig omhändertagen här på katthemmet. Och har du något smarrigt med dig…ja…då kan du få både klappa och borsta mig. Eller..ja…efter att jag lärt känna dig lite förstås. Man måste ju spjärna emot lite. Man är ju katt.
/Tiger Jagu
PS. Jorå, jag vet att det heter ”döma hunden efter håren” men allvarligt talat…vem vill egentligen tänka på hundar? DS.

Sankta Luciaaaaaaaaa

Lazlo stämmer upp till sång! (å Prinsen hummar i bakgrunden…)
Lazlo
Sankta Luciaaaaaaaaa…
Sanktaaaaaaaaa Luciaaaaaaaaa…
Lazlo 2
Saaankta Luciaaa… Eh… Hm…

Ops! Jädrans! Har glömt va de var sen…
Nåja!
Iallafall så vill vi önska er alla en Trevlig Lucia och hoppas att ni har många LUSSEKATTER hemma å har ni inte det så kan ni komma å köpa ett gäng hos ossssssssss! Thi hiii!
gänget
Yes bara att komma hit! Jag säljer tvåpack å trepack till Extra pris i dag! Skynda å Fynda! Hälsar Prinsen

Nu är det jul igen å nu är det jul igen!!! :-)

Våra katter presenterar äntligen något försenad då det var en del diskussioner och röstning och meningsskiljaktigheter som först behövde redas ut…

Men här är den – Årets Julklappslista!

 
Mössen har rymt fältet igeeeeen!!! Vi behöver fler möss, fler möss, fler möss – små lätta möss som flyger högt! Hälsar Birgitta & Veronica
Fjädervippor å andra skojsiga leksaker som man kan jaga – tack! Hälsar Lilla Grå å Flora!
-Stjärna låter hälsa att hon vill ha den sedvanliga prästosten men gärna färdigskivad då brudarna annars är för lata för att ta fram osthyveln… Å så extra smaskig kycklingsmak på goa små burkar blir fint! ( Å ja just VIKTIGT! Tassklovar till James så att han inte kan sno all mat hela tiden!)
-Tuffing hälsar att Självklart önskar han sig Fred på Jorden men också Temptaions original, tack!
– Måns önskar sig mysiga varma ullplädar att ligga på
– Gourmet påsar eller små burkar typ orginal, vill alla ha! 
Alla nyinkomna uppskattar Feliway doftavgivare eller Spray så att de blir lugna å coolare när de kommer in i isoleringen! Tack
Vi ska kolla av lite med de andra å fyller på vartefter.
Men glöm inte Lilla Loppans fond annars – alla pengar dit hjälper de som verkligen behöver det! Tack! En riktigt god jul till er alla från oss alla!

lilla-loppan1
 Lilla Loppan in loving memory

Baby boooooom!

Ops! Då är vi alltså här – vi har landat – nya rykande färska små tassar på jorden!
Länna ungar 1
Länna leeder
Å bara så ni vet så är det (fast jag inte är störst) JAG som är ledaren i gänget! Ja mena de seeeer ni väl???
Länna ungar 2
Tja ra! (Ja har inge namn än så ja återkommer me det när jag fått ett!)

 

Lite småprat

Lotuz och Hugo
Lotuz: ”Det känns som att någon tittar på mig”
Hugo: ”Det står en volontär här och fipplar med en telefon”
Lotuz: ”Varför då? Vad tänker hon göra?”
Hugo: ”Vänd dig om och kolla själv. Jag vill sova”
Lotuz: ”Jag tänker inte vända mig om. Om jag låtsas som att hon inte finns så går hon kanske”
Hugo: ”Det tror jag inte. Hon verkar beslutsam. Det ska tydligen fotograferas till varje pris”
Lotuz: Ja, jag vänder mig ICKE om. Så det så.”
/Lotuz Joy och Sir Hugo af Skärgårdsstad
 

BU!!

Ibland, när jag känner mig lite extra busig, så brukar jag plocka fram mitt bästa skrämselutseende.
Jag kallar det mitt ”demon-utseende”.
Jag ställer in ansiktet på ”demon” och sen väntar jag. På vad då? Undrar kanske du?
På nästa volontär som kommer in genom dörren förstås! *hehehe* 😆

Toy som demon
/Toy Sailor

Jo det är sant!

Jag är hemma igen Hemma hos mina mattar i Danderyd. Varför jag drog iväg så lääääänge? Eh… Hm… En man är ingen man om han inte har hemligheter…Allt har en orsak och i det här fallet så… Ja alltså det var den där musen som jag jagade den drog in i skogen å sen så var det så spännande å så kom jag inte riktigt ihåg vilken tall jag hade svängt höger typ… 😳 Ja mena ja hade ju viktigare saker för tassarna!!! Så det blev bara så helt enkelt!
Men oj oj oj vad jag gick 😉  Jag gick och gick och gick å så till slut så kom jag fram till ett hus (i typ norra Täby) å de bjöd in mig på fika å sen kände jag att det var väldans skönt att ha lite matta under tassarna igen så jag gjorde mig ingen brådska.  Kändes dumt också att lämna knät på lilltjejen i familjen som var sååååå nice å det blev som det blev… Men så helt plötsligt så fick de för sig att ta med mig till veterinären å kolla mitt chipp. Å de va väl bra för då fick de veta vart jag hade gått ifrån. Å sen när jag kom hem till mina riktiga mattar så kom jag ju ihåg…  Här fanns ju min favo fåtölj å min säng osv… Här e lite bilder på min hemkomst! Jag fick ju trimma tanterna så att de serverade mig mat i den takt jag behövde – men nu har de lärt sig å jag behöver inte vänta på käket längre!  (Lägg gärna märke till hur smal, snygg å vältränad jag blivit!)
Hej då från Smokey Smoken Smocks

 
 

Hej hej!

Skickar bara en hälsning från Calle Key och Pappa Simson att dom mår bra.
Kalle och Simson
Idag 27 nov är det 2 år sedan dom landade här hos oss i skogen. Calle är numera klappbar han har sin gosestund på mornarna då vill han bli kliad på ryggen. Pälsen på hans huvud är mjukt som sammet.  Simson är en riktig mysgubben han vill helst bli kliad jämt och ligger gärna i tv-soffan hos oss.
Dom är helst ute på sommaren men oftast i närheten av oss, numera är det bara sängen som gäller!!! 😸
Många kattkramar från Calle och Simson

Vår fina, fina decemberkatt…

Willy Grey
Willy dök upp mitt inne i Stockholms innerstad på Östermalm. Där friade han till Miss Grey, som också var hemlös och tillsammans bosatte de sig under en balkong på en innergård ihop med sina två ungar Ville & Vilja.
Innergården hade inte mycket skydd att erbjuda och ingen tycktes hjälpa dem med mat. När vi fick höra talas om deras olyckliga öde fattade vi ett snabbt beslut om att hjälpa dem.
Willy var en stor charmig och cool kille som gillade att ta mycket plats. Han hade helt klart haft ett hem någon gång men var tyvärr både omärkt och okastrerad när han hittades, så ingen ägare gick att finna. Willy var en mycket ansvarsfull pappa och älskade speciellt sin son Ville – De hörde ihop och fick flytta tillsammans till ett alldeles eget kärleksfullt hem! Det var självklart för Willy att ställa upp för sina barn, så att agera tomte var inga problem!
Mycket, mycket tragiskt så finns inte Willy kvar hos oss längre, han blev sjuk och inget fanns att göra så Willy är nu i regnbågslandet. Willy var en mycket älskad katt och pappa, han är djupt saknad av sin matte.

God Jul God Jul God Jul!

Alltså typ snart… Dags att köpa julklappar???

Seppo_tomte
SJÄLVKLART!!! Jag har lösningen på problemet!  Vi kör RED Sunday  i dag Söndag mellan 13.00-15.00
Alltså vi har ÖPPET HUS  då å ni kan köpa typ ALLA JULKLAPPAR  hos oss!!! Finns absolut ingen anledning att åka till några affärer i år NÄ!!! Å dessutom va, så kan ni käka er mätta på bullar å annat smask smask! 
BRA VA?
Vi ses!
 

Så klart!

Nu vet jag bättre!
Annie
Tuffing berättade en låååång historia om vem Tomten är i går kväll å så klart är Tomten en snäll en som älskar alla å som kommer med godsaker, leksaker å varma filtar å sånt!!! (jag skulle verkligen vilja ha en sån där skön ullfilt…) Såååå skönt att veta att det faktiskt finns någon som – Tomten En Tomte behöver vi ju alla här i världen!
Hej då från en Annie som inte alls är ängslig längre…

Ser du dubbelt? Eller inte?

Ja, det är ju frågan. Tror du att vi är en eller är vi två? Haha…vi kan avslöja att vi faktiskt är två! Och vi tycker att det är jättekul att ränna omkring och förvirra volontärer och personal :-).
Alla bli liksom osäkra när de ser oss och börjar fråga varandra: ”Är det där Veronica? Eller är det kanske Miranda? Nej, vänta nu…hur var det…Veronica är svart på ansiktets högra sida och Miranda på den vänstra eller var det kanske tvärtom?”
Å vad vi brukar ligga och fnittra åt dem när de försöker komma fram till vem som är vem. Herregud, så svårt är det ju inte. Det syns ju direkt vem som är vem. Eller hur?
Veronica och Miranda
/Veronica och Miranda af Örnäs eller kanske Miranda och Veronica af Örnäs *fniss*

Tjeeena!

Roger rockare 1
Hej! Va ju ett tag sen jag hade tid att höra av mig, meeen mycket har hänt – vi har bytt hak å vår matte har skaffat sig en husse –  Candy bruden som vi fick hon blir kvar här hon me å vi tar hand om henne så klart! (Hon hälsar oxå)!
candy
Vi bäddar ner henne så hon ska hålla värmen
osborn
Osse (Osborn) hälsar å han mår fin fint han med!
Ha det jag hör av mig när jag får tid igen typ! Jag håller ställningarna som vanligt
Tja från Roger Rockare (the one and only)

Vad nu?

Eh hallå?
Det är något som kryper här. Det är litet och har många ben. Alldeles för många om jag får säga det själv. Jag har hört talas om de här små prylarna. De kallas tydligen ”spindlar”.
Jag undrar vad den vill. Hmmmm…jag kanske skulle ta och äta upp den….
Toy kollar på spindel
/Toy Sailor

Allt är mitt! Bara mitt!

Nu gäller det att skynda sig. Volontärerna har städat klart för dagen och nypåfyllda matskålar åker fram. Det brukar bli rusning men idag var jag välplacerad. Som av en händelse (jag kallar det smarthet) så befann jag mig på sätt plats vid rätt tidpunkt och en av STORSKÅLARNA hamnade precis framför nosen på mig. Lycka!
Nu måste jag bara se till att få i mig så mycket som möjligt innan någon av de andra upptäcker hela härligheten.
Henke käkar
/Henke Adel

Tjena!!!

Hej! Här kommer en hälsning från mig Max (å Pampen) som nu är adopterade å har fått ett ¨föralltidhem¨
Efter allt spring och busande här har Pampen minskat i omkrets! Han hänger med när jag å Mulle (min nya kattpolare) far omkring i huset. Han har även hittat leksaker som han röjer med gärna runt 04.00 på morron då hör man att han leker med pipleksaker… (det e aldrig för sent – tydligen…) (Behöver jag säga att Matte & Husse har införskaffat öronproppar?)
max & polare. 1jpg
Som ni ser på bilden som jag fått en helt NY polare också som har helskojiga låååånga öron! Så fort buren där han bor är öppen på morron så är jag där och dricker vatten och boa in mig! Min nya polare heter Tom å är typ kanin eller nått tror jag. Men leker det gör jag med min nya katt polare Mulle – han e bara bäst å leka med!!! Pampen fungerar också bra om Mulle skulle sova eller nått…
Vi har börjat snacka med våra människor också å de är stormförtjusta! (lättroade människor det här ) matte kallar det att vi småpratar. Jag & Pampen är sååå glada att ha fått flytta hit vi stormtrivs och vi älskar alla här i huset å typ allt!
Jag är ständigt nära mina människor nu, speciellt när det vankas godis då får de röra lite vid mig som belöning! Å Pampen kräver lååååånga gos stunder av dem varje dag å han testar alla soffor i huset….
Pampens alldeles egna soffa!
Hej då från oss! Kramar från Max å Pampen hälsar så gott! ( å just – han hälsar även att bilden inte gör honom rättvisa för den togs precis när vi flyttade hit å sen dess har han gått ner eh… några gram… )
 

Ta det lugnt du Hubbe!

Hunken&Måns
Jag vet hur det känns när man e ny här… Det kan kännas lite läskigt.
Men så klart så kan du ligga här hos mig här i min favoholk även fast det är lite trångt tills alla har gått för i dag å de e lugn å ro här, då ska jag visa dig runt på katthemmet å du ska få hälsa på alla schyssta nya polare å så kan vi kolla in käket!
Så de e lugnt Hubbe Hunk jag ska ta hand om dig, så håll dig till mig!

Alltså….

…vi har ju pratat om detta förut!
Det är för små prylar här på katthemmet. Ska man behöva ha det på det här sättet?
Häromdagen tog jag upp detta med en av volontärerna. Vet ni vad hon sa?
Hon sa ”Men Dogge, måste du alltid klämma in dig i de minsta holkarna och bäddarna? Du får väl lägga dig i någon av de större varianterna?”
Vad menar hon? Jag är Dogge! Dogge ligger där han vill ligga. Och då ska det passa Dogge.
Hon kan ju ta och lägga sig i en av de större varianterna om hon nu tycker att de är för lite använda 😉
Dogge (2)
/Dogge

Vår fina Novemberkatt

Fabian Finelly
Fabian drev runt i ett bostadsområde i Kallhäll under flera år. Livet som hemlös hade satt sina spår, det hade varit tufft. Hans öron var helt bortfrusna, trampdynorna köldskadade, tänderna var sönderslagna och orsakade honom mycket smärta…
Fabian överlevde nog tack vare att han hittade ett hus med kattlucka och i huset bodde en snäll honkatt som lät honom äta av maten som stod framme.
När vi fick larm om Fabians öde så sa vi ja direkt, han måste snabbt få komma in i värmen. Den snälla kvinnan som larmade om honom tog honom till veterinären för kastrering och omplåstring, sedan fick han komma in till oss.
Väl inne på katthemmet visade det sig att Fabian var en riktig kelgris och hade bestämt sig för att ta igen allt han har gått miste om i livet. Nu var det kel för hela slanten och stora lass med god mat som gällde!
Fabian har nu fått ett eget hem där han får allt han kan önska sig.

Vet ni…

Vad som händer i morrn???
Bim (2)
Jo Jag ska åka och provbo Minsann nu är det miiiiin tur ååååå, hur ska jag kunna sova i natt det är såååå spännande?
Bim (6)
Önska mig lycka till!
Jag hör  av mig hur det går! Hej då allihopa från Bim Simsalabim!

Ja ja…

Jack
Visst jag erkänner att det brister lite i uppfostran…
Meen – Inte så lätt att vara ensamstående pappa där ute som hemlös…
Jag fick ju sköta allt ensam.
Ni får ha överseende, själv håller jag mig i ett rum så långt borta från köket som möjligt!
/Pappa Jack

Bara så ni vet!!!

Så är allt snack om att jag skulle vara nån sopråtta, det är bara dumt förtal!
Det är faktiskt så att de som jobbar här på katthemmet inte fattar att jag har en skyhög förbränning och behöver käk en gång i timmen minst annars så döööör jag!!! Så det handlar om att överleva helt enkelt och fattar de inte så får jag ta saken i egna tassar…
Och så är det en del snack om att jag har dåligt humör ibland  och??? Hur blir ni när NI har lågt blodsocker? – VA!?
Heeej då… Från en ut-mattad, ut-svulten, ur-hungrig och o-förstådd stackars James…
(Obs! Vill ni vara med och rädda livet på mig så skicka matpaket! Gärna gourmét påsar-tack!)
 

Vad tusan?!?!

Vad är detta?? Varför sitter du bredvid mig? Vill du säga mig något?
Varför pratar du inte? Är du mallig, eller?
prinsen 3
För om det är så att du sitter här och är mallig och inte vill prata med någon katt så kan jag ju meddela att jag är en prins.
Just det, nu blev du förvånad, va?
Jo du, jag heter Prince Charming och kallas allmänt för Prinsen här på bygget. Kolla själv hur många betjänter jag har som springer omkring här och fixar och donar.
Så sitt inte här och malla dig. Du sitter faktiskt bredvid en kunglighet 😉
/Prinsen

Ok Grå – HÅLL KOLL!

James tjuvar 1
Lilla Grå: Ja, ja  men skynda dig på! Du vet hur sura brudarna blir när du rotar i sophinken…
james tjuvar 2
James: Mm mm, å  en sån också mm mm…
James tjyvar.4 jpg
Smask, smask, smask
James tjyvar.3 jpg
Ops! Oj… Vart tog den vägen?
Grå bli inte sur nu… Du vet – den var så liten, liten den lilla gobiten så den hade inte gått att dela på! Sorry stumpan … Men du – nästa gång så räcker det till dig också – Jag LOVAR!!! / James

Glad jag blir! :-)

När någon vet vad jag tycker om! 
För ett tag sedan så kom det ett gäng hit från att annat katthem och hälsade på oss och de hade med sig presenter!!! Å vet ni vad det bästa va?
Jo MITT favorit-godis!!!
BLOMMA Jag bara ÄLSKAR BLOMMA
Den e fin – den luktar gott – å den smakar SMASK!
Tusen Tack!
Kram från Ninna SeeMe

Alla älskar Dogge

Ja, så är det. Alla älskar Dogge.
Soya ligger och sover i lugn och ro, längst inne i hörnet.
Dogge kommer in i rummet. Ser sig omkring och bestämmer sig för att han nog ska lägga sig längst inne i hörnet.
Volontären avbryter arbetet och undrar hur detta ska gå.
Dogge hoppar upp på hyllan och knökar ned sig mellan väggen och Soya.
Soya fräser argt. Hon ställer sig upp. Glor på Dogge och fräser högljutt igen.
Volontären står på helspänn. Beredd att ingripa när det, utan tvekan, kommer att börja fajtas på hyllan.
Då händer det. Dogges magi börjar verka. Soya slutar fräsa och kurar sig tätt intill och börjar gosa.
En av världens coolaste katter, Dogge Doggelito, har än en gång pacificerat en situation bra genom att vara skön, liksom.
Dogge och Soya

Gänget i sexan

Här är vi. Gänget i sexan.
Ja, inte hela gänget eftersom några vägrade vara med på bild. Här råder lugnet efter morgonshowen med frukost, städning och dammsugning. Och det är precis så vi vill ha det. Vi som oftast hänger sexan är ännu inte riktigt goseklara (ja, förutom Bim förstås, han har blivit en riktig liten goseboll).
Vi i sexan håller på att bli helt klapptama. Vi har visserligen fortfarande kvar lite hälsosam misstänksamhet gentemot människor men man kan säga att vi är på träningsläger. Några av oss är i stort sett färdigtränade (som Bim) andra har en liten bit kvar.
Men snart är vi klara och förberedda för att ta oss an ett alldeles eget ”för alltid-hem”!
Samling i sexan
/Bim King, Soya Child of Mörtnäs, Prince Charming, Lazlo af Lagnö, Dogge Doggelito och Mimmi af Kotteland

Kampanjen Adoptera Mera

I samband med Djurens Dag den 4 oktober drar Djurens Rätt igång kampanjen Adoptera Mera. Du har nu möjligheten att vara med och påverka våra beslutsfattare och, i förlängningen, den nya djurskyddslagen.
Du påverkar genom att skriva under deras upprop och ställa dig bakom Djurens Rätts krav på:

  • en obligatorisk kastrering för katter som tillåts röra sig utomhus
  • ett krav på att katter ska vara märkta och registrerade
  • ett tydligt förbud i djurskyddslagen mot att överge djur

Klicka här och gör din röst hörd vad gäller djurrätt och djurskydd.
adoptera-post

Påkommen

Å nej….här ligger man och gosar runt som en liten kattunge och så *vips* tittar en kamerautrustad volontär upp vid hyllkanten.
Jag som har jobbat så hårt på att se både cool och värdig ut där jag ligger på min hylla.
Nu är jag ju tvungen att medge att jag dessutom är gullig, gosig och mysig 😉
Charlie
/Charlie Gard

Vår fina Oktober-katt!

Henke Adel
Henke levde som hemlös i en lada på Adelsö, han upptäcktes under sökandet av en annan katt som försvunnit. En av våra medarbetar som bor där ute hjälpte till i letandet och hittade då Henke. Det tog lång tid innan det fanns plats för honom på katthemmet men hon gav inte upp utan fortsatte att mata honom.
Väl inne på katthemmet kunde vi snabbt ana att Henke var en förvildad tamkatt, hans liv hade varit så svårt att hans förtroende för oss människor verkade ha gått helt förlorat… Han var i bedrövligt skick, hade fula ärr efter gamla svåra bitskador och öronen var såriga och fulla med skabb.
Nu har Henke fått den hjälp han behövde, borta är den sorgsna blicken som han hade när han kom in och skadorna är läkta. Henke njuter av alla mjuka ligg-platser och den goda maten vi serverar. Sakta men säkert börjar förtroendet för oss människor att komma åter och vi får nu klappa honom försiktigt.

Meditation

Ibland när jag är här ute i rastgården så passar jag på att meditera. Jag är ju annars ganska känd för att ila runt som en liten grå vessla och kanske skapa lite oreda här och där. Inte för att jag tycker att jag skapar oreda, jag är ju bara gullig.
Hur som helst så upptäckte jag att lite utomhusmeditation gör att jag blir skarp i hjärnan och pigg i benen. Ja…så att jag kan springa runt och vara gullig lite oftare…
Max Diesel Ståhl
/Max-Diesel Ståhl

Hej där min provbofamilj!!!

Vill bara ge er en lägesrapport
Här kan ni se hur jag anstränger mig hååårt för att komma i trim tills det är dags för flytt!
(Mest för att tillfredsställa brudarna här på haket…) Ja mena JAG är ju så perfekt som man kan bli redan vad mer kan man önska?
Tjingeling ! Vi ses snaaart!  (Ja  jösses… Om det finns nått kvar av lilla mig då vill säga… )
/Pampen

Oj då!

Nu blev jag visst tagen med morrhåren i syltburken….eller…ja…Pampens dietfoder.
Men det är faktiskt inte mitt fel. Ni plockar ju bort maten och byter skålar och har er när ni städar och nu kände jag att det började kurra lite i magen.
Och när det kurrar…ja….så måste man åtgärda det. Så jag knallade omkring och så kände jag doften av något som liknade mat.
Det visade sig nu vara Pampens dietfoder och inget som börjar med ”diet” är ju någonsin riktigt smarrigt MEN….det kurrade som sagt så jag tog mig en tugga (eller kanske sju).
Jag ser inget fel med det. Gör du?
Flora i matskålen
/Flora af Kotteland

Big is Beautiful!

Jag är Dogge.
Och gillar du katter som är något att hålla sig i när det blåser storm så är jag grabben för dig. Men, som jag har sagt tidigare, det behövs skaffas in lite större grejer här på katthemmet. En välväxt kille i sina bästa år ska inte behöva klämma ihop så här på en liten rosa plattform. Jag kräver lite manligare doningar. Och vi är ju en grupp stora killar här så vi kanske skulle ta och organisera oss.
Tål att tänkas på!
Dogge relaxar
/Dogge Doggelito

Det är inte sant!

Men jag tror att jag blir galen. Jag såg volontären komma med sin telefon och förstod att nu skulle det fotas igen. Och just idag när jag tyckte att jag hade lite av en ”bad hair day” och mest hade tänkt mig att ligga på en skön filt uppe på hyllan.
Jag dök snabbt som tusan in i holken med förhoppningen att hon inte hann se mig. Hela rummet är ju fullt med ”gosebollar”, som jag har hört henne kalla oss, så jag borde ju klara mig. Men icke. Hon stack fram telefonen i holköppningen så det var ju bara att rätta till anletsdragen och kamma till sig. Och här är jag nu. Hej på er 🙂
Prince Charming
/Prince Charming

Våra fina septemberkatter

Bobby & Marley King

Bobby & Marley kommer från en stor kattkoloni som bildats i ett skogsområde i Nacka. En snäll man har sett till dem, gett mat och pysslat om dem så även fast de troligen är födda därute i skogen så är de helt klapptama och vana vid människor. Föreningen ”Rädda Katterna” var de som fångade in dem och såg till att de blev kastrerade, id-märkta och vaccinerade.
Bobby & Marley är två mycket mysiga och lugna kattkillar. Vi har även tagit emot Sammy, Emil och mamma Smilla, det känns skönt att hela familjen har fått återförenas hos oss.
Marley är den tamaste och socialaste av dem och han älskar Bobby som vi tror kan vara hans pappa.
Vi hittar dem ofta tätt intill varandra i en korg där de ligger och kramas
Bobby är en lugn och cool kille som låter sig klappas när han ligger bredvid sin Marley, så de två är ett par som självklart ska få hänga ihop för resten av livet!
Pappa Bobby och sonen Marly har nu fått flytta tillsammans till en kattälskande matte där det finns stor rastgård och många kattkompisar! 

Rykten…

Det går rykten på katthemmet att jag är en mattjuv och att man ska ha koll på kyckling, godis och allehanda annat gott när jag är i närheten. Jag har ju redan meddelat min uppfattning i frågan på katthemmets Facebook-sida. All mat som kommer innanför dessa dörrar är min. Punkt.
Det har nu visat sig att tvåbeningarna inte riktigt har samma uppfattning. De har stenkoll på mig och fäller kommentarer om att jag hänger i köket hela dagarna. De har rätt. Jag hänger i köket för jag har bytt taktik. Den nya taktiken kallas ”hypnos”.
Jag sitter helt enkelt här och ser helt bedårande ut hela dagarna. När någon tvåbening kommer nära så fångar jag deras blick. Sen tänker jag ”Ge mig kyckling. Ge mig kyckling.” Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att det inte funkar så vansinnigt ofta men ibland så hör jag ett ”Åhhhhh….gullegubben” och så kommer det en bit kyckling.
Nu måste jag bara förfina min taktik lite så att jag en dag kan uppnå min dröm: Att ta över hela köket!
James
”Se mig djupt in i ögonen…”
Hypnotiska hälsningar,
James Mullo

Vaddå rund om magen?

Alltså, jag tycker att det är för mycket fokus kring min mage. Visst, jag får väl erkänna att den kunde vara lite mindre men jag skyller ALLT på katthemmet.
Jag menar….det finns ju alltid god mat runt omkring och har man en gång varit hemlös…ja…då käkar man när tillfälle finns.
Jag är ju dessutom en rent högoktanig kelgris. Jag misstänker att jag kan vara den keligaste katten på hela katthemmet, jag vet ju redan att jag är den coolaste. Som jag ser det så är det bara mer att älska för mitt framtida ”för alltid”-hem. Håller ni inte med?
Pampen under tvättställning
Pampen von Adel (the one and only!)
 

Gå härifrån!

Nu kommer de igen. Volontärerna! Med sina textilborstar, dammsugare, golvmoppar och sitt såpavatten. Precis när man fått i sig frukosten och lagt sig tillrätta för att smälta den i lugn och ro innan man tar itu med lunchen.
Skulle inte förvåna mig det minsta om det dyker upp någon personal också som ska släpa med en till veterinären eller klippa ens klor eller något annat lika ”härligt”.
Men det är klart. Alternativet, att gå ute och aldrig veta när man får äta och att alltid vara rädd och kanske sjuk och ha ont, är ju betydligt värre. När jag tänker efter så kan jag nog stå ut med lite stök och bök här.
För när stöket och böket är klart så kan man bli klappad eller få något  litet gott att äta eller leka en stund med en fjädervippssutrustad volontär.
Max i holken
Hälsningar,
Max Diesel (som är lite morgontrött ibland men ändå ganska charmig)

Hallå!!!

Chester: Alltså man vet ju inte vilken tass man ska stå på…  Kan ingen lära honom lite tass-skick?
Hugo 4
Man tappar ju liksom aptiten va, när han den där Hugo sätter sina stora smutsiga tassar på tallriken å slaskar i sig maten – faktiskt!!!
Hugo: Vadååå? Snackaru om??? Du vill ju ändå inte ha ju!!! Så va bråkar du på mig för?
Hugo 3
Chester: Va? Otroligt snuskigt… Jag tycker att det här är en Styrelsefråga – Så det så! Faktiskt – Nu får ni göra något åt det här tycker jag!
Hugo: Äh, kinkpelle… Jag tänker i alla fall äta upp resten eftersom ingen annan vill ha… Synd på sånt gott käk!
Hugo 2
Chester: Åhhh jag står inte ut att se mer…

Hugo 1
Jag går nu !

Hej hej!

brudarna
Vi har det bara fin fint i vårt nya hem med vår nya snälla kattvän Maran nu har matte satt nät på hela balkongen så vi kan sitta där å lyssna å spana å vinden blåser i morrhåren!
Anastasia
Matte tränar mig – Anastasia) på lyft å borstning å sånt!  Å Doris har ju varit lite fladdrig (som matte kallar det…)
anastasia 2
Men hon har fattat nu att går hon till matte så får hon kärlek eller t o m nått gott att äta!
Doris
Ja, ja var sak har sin tid... I alla fall så  sover i sängen hos henne ibland när jag har lust – då  stormar jag typ upp i sängen när hon släcker lyset å så lägger jag mig tvärs över hennes ben!
Å visst flyger jag fortfarande – så klart! Jag försöker lära Anastasia min schyssta flyg-häng-stil
Flyg Doris
Vi hörs,ha det bra -Det har viii – vi myser å myser!
doris 2
Kramar från Doris & Anastasia af Örnäs

Avrapportering från Miranda Storm

Ni som följer bloggen vet ju att jag har blivit bokad. Något som jag inte finner mig i hur som helst. Jag ställer vissa krav. Nu har jag iallafall lyckats ta reda på att det är en av volontärerna som har bokat mig. Jag vet vem det är. Hon är här vissa dagar och brukar städa rummet där jag helst håller till. Hon är väl rätt så trevlig. Hon brukar prata väldigt mycket med oss medan hon jobbar. Det är ju trevligt men ibland vill jag att hon ska vara tyst. Man vill ju få sova sin 5 timmars tupplur i lugn och ro, liksom.
miranda A
Här ser ni hur man ska bete sig. Snygg och lugn.
Ibland så ifrågasätter hon vårt beteende (hur vågar hon?). Eller inte mitt beteende så klart, jag är ju en drömkatt. Men jag har hört henne fråga Ibra Riddare vad han håller på med egentligen (fast med en ganska gullig röst). Det har jag faktiskt undrat själv också. Jag menar, han är schysst och så men han fräser lite hit och dit. När hon har frågat vad han håller på med så brukar han chilla lite och hon brukar klappa honom med ett av klappredskapen och då spinner han minsann. Hon har klappat mig också men med handen förstås. Jag menar, jag vet ju hur man för sig.
Ibra (3)
Ibra Riddare. Som ni ser har han en del att lära av mig.
Fast jag har hört att han har en stor fanclub bland volontärerna.
Han är tydligen så ”himla gullig”.

Hmmm… det här kanske inte blir så dumt ändå. Hon vet ju till och med att jag är fiskallergiker. Det är bara en sak som stör mig. Ryktet säger att hon redan har två fyrbeningar därhemma. Killar!
Nu måste jag fundera ut hur jag ska ta kontrollen direkt.
Vi hörs!
Miranda Storm
 

En tjej?!

Nu är det allvar.
Enligt väl underrättad källa (Mattes e-post. Vi har givetvis lösenordet. Fråga inte hur.) så ska det komma hit en tjej (!!). Tvåbeningarna har tydligen i smyg bestämt sig för att skaffa en till katt och nu är det någon som är ”bokad”. Och det är en tjej.
Isak_Sigge
Nu gäller det att snabbt diskutera igenom det hela och bestämma oss för hur vi ska förhålla oss till den här. Vi måste försöka att få reda på mer. Var är nu mattes telefon?
/Isak & Sigge

Jag är bokad!

Hej, det är jag – Miranda Storm och jag har just fått veta att jag är BOKAD.
Miranda (4)
Jag har ju varit här ett tag nu så jag har förstått att många av dem som blir bokade försvinner – för alltid! Det gör ju att man blir lite nervös liksom. Men jag har också hört att det snackas bland volontärer och personal om att man kommer till något som tydligen kallas för ”för alltid-hem”.
Hmmm… detta tåls att funderas på och jag måste ju dessutom ta reda på vem som har bokat mig så att jag kan luska lite om mitt eventuella ”för alltid-hem”. Och hur ska det gå med min fiskallergi? Har de här ”boka”-människorna fått klart för sig att jag är lite speciell?
Jag lär få anledning att återkomma!
Vi hörs snart igen.
/Miranda Storm
 

Tänk om…

De kunde ge oss lite mer utrymme här…
Dogge 1
För exempel – tillräckligt stora transportburar…
Dogge 2
Jag menar – lite mer individanpassat! Borde finnas don efter person hm…
Dogge 3
Hoppas poängen går fram för jag ligger liiiite illa så här… Jag får ju skavsår va – å det vet ni va – vad som händer med defekta varor… De kommer i retur… Ni måste ju vara rädd om godset – ja ni fattar säkert vad jag menar! He, he
Tjara! / Dogge Doggelito

Hej hej!!!

Ni har väl inte glömt bort mig va?!!!

Felix 2
Bara för att jag inte bor på katthemmet längre så betyder det inte att jag e off eller så va!!! Ja är fullständigt närvarande fast på annan ort och behöver fortfarande ett – föralltidhem – då hon som har mig nu inte kan ha mig forever – tyvärr...(för hon e rätt snygg å luktar gott å så…) Men men… Det ska väl ordna sig – för vem kan säga nej till nån som MIG???
Ja e Snygg – i mina bästa år- välsvarvad- luktar helt ok tycker jag! (tar på lite Old Spice på lördakvällar för att Blondie här hemma ska få lite extra gott) sååå – med andra ord – det finns inget att anmärka på!
Hör av er!!! Först till kvarn… Å du… Jag väntar på just DIG!
Felix 1
/Felix the one and only

Hej allesammans!

Hoppas ni mår bra! Det gör jag!
Jag har börjat bidra till mathållningen i min nya familj! Man måste ju ställa upp och göra en insats.
smokey
Två små möss – varav jag åt upp den ena. Den andra gav jag till mina mattar – men... Den försvann i någon soptunna… Suck! Snacka om att de är otacksamma!!!
Tassar och kramar från er tillgivne: Mr Smokey, Smoken, Smoks!

Ledningsgruppsmöte

Ibland så måste vi som ingår i familjens ledningsgrupp ha lite hemliga överläggningar. Och även om tvåbeningarna håller på med något som de kallar för ”semester” och vi befinner oss på det ställe som tvåbeningarna kallar ”sommarhus” så fortsätter vårt viktiga arbete.
Isak_Sigge
Här har vi långt gångna överläggningar kring matfrågan. På agendan finns endast en punkt: Hur få mer kokt torsk, tonfisk och kattgodis och betydligt mindre av det som tvåbeningarna påstår är ”nyttigt” för oss?
/Isak och Sigge