Skip to main content

Författare: Mattias Wihlgaard

Ja men alltså, hallå…

Ni missade alltså min entré?
rogge-r
Ja, ja  det är lugnt – jag var diskret denna gång, så där som vi stora stjärnor är… Å så måste jag ju tänka på vår lilla sötrumpa Candy, hon är känslig om för mycket kaos…
candy
Å kaos blir det ju alltid när jag gör min storstilade entré…  Men som sagt – denna gång smet jag in bakvägen och jag och mina polare tog lyx-sviten på katthemmet och jag bad extra om stängd dörr i några dagar – för Candys & Osses skull. Gentlekatt som jag e…
rogge-osse
Men nu har jag börjat socialisera och återknutit gamla bekantskaper, Tuffing och jag hade ett snack i rastgården i dag och han berättade om allt som har hänt och som är värt att veta. Så nu e jag up to date!
Jag kommer att höra av mig snart igen – Bloggen är ju min kanal ut så att säga – så var det på den gamla goda tiden…  Jag, Stickan och halta Olle – för att inte tala om kommissarie Robinsson och Pepper … Jisses – Ja de va tider de!!!
Vi hörs – Tjingeling från Rogge tills vidare!
rogge-1
(Å om jag inte hinner över till dig på en liten visit i kväll fröken Smilla… så kan du alltid titta in i Moas rum där jag troligen chillar med bäste polaren Osse. Du vet – snygga damer är alltid välkomna…)
 

Det klagas!

Japp! Det klagas på att jag är svårfotograferad.
Tydligen är det min snygga lite långa mörka päls som gör det svårt (jag försöker verkligen att inte tänka på mina nakna dagar ).
Jag bryr mig naturligtvis inte. Är man så snygg som jag är så struntar man ju i att någon volontär står och ska ta bilder till den däringa ”bloggen”. Så det så!
hazzan-i-jakttagen
/Hazzan Hex

Veterinärdag på Katthemmet

Varannan onsdag så har vi vår fantastiska ”Husveterinär” Vaxholms veterinären Malin Clason hos oss! Då passar vi på att kastrera nyinkomna katter, id-märka, vaccinera, lyssna, klämma och känna samt ta blodprover eller annat som behövs.
Att Malin kommer till oss på katthemmet betyder väldigt mycket för våra katter som då slipper en stressig bilresa och att utsättas för stressen på veterinärkliniken. Istället kan de få hjälp här i den miljö där de är mest trygga. Här blir Rufus undersökt och genom klämd då vi upplever att han har problem med magen, han får också ta ett blodprov så att vi får svar på om det finns någon underliggande orsak som vi inte förstått. Allt går lugnt och fint och Rufus är jätteduktig! (Och Malin också)
20160928_144411_resized
Malin är lugn och mjuk och kan behandla även våra ängsliga inte helt hanterbara katter.
vet-5
Tack Malin för ditt tålamod och för att du är så bra med våra katter!
Anna, Madde, Ulrika & Ninni
”Malin är hemveterinär 2 dagar i veckan, dvs hon gör hembesök. Hon är en mycket bra och kunnig veterinär, vi rekommenderar henne varmt till alla som behöver hjälp men vill slippa utsätta sitt djur för stressen att åka in till en klinik. Ni hittar hennes kontaktuppgifter på hennes hemsida www.vaxholmsveterinaren.se
Vaxholmsveterinaren
 

Har ni hört?

Roger 4
Japp! Det är sant – ryktena är sanna!
Å de rockar FETT!
Snart så har jag och Osse Osborn å lill-tjejen Candy återintagit våra gamla domäner – Moas rum!
Mycke har ju hänt där sen sist – Björne finns ju inte mer… Å inte Moa… Å Soya har ju dragit iväg till Adelsö…
Meeen vicken tur då va att ni har mig! (Eh…  Ja mena OSS!)
JAG kommer att liva upp haket – TRO MIG!!!
På återhörande – tjingeling från Roger Rockare
 
 

Vår fina, älskade oktober katt

Loke Hägg
Loke hade haft ett svårt och jobbigt liv. Under ett par år hörde vi talas om att han drog runt med ett gäng äldre hemlösa hankatter. Vi lyckades fånga in och hjälpa dem men när vi fortsatte letandet efter Loke så var han som bortblåst! Ett par år gick och sedan fick vi äntligen upp spåret efter Loke igen! Det visade sig att han tillhörde en kvinna som inte hade någon bra koll på sina katter, hon erkände att han var son till en av hennes katter men förklarade att hon inte tyckte om honom så vi fick gärna ta honom…
När vi äntligen fick in Loke så var han i bedrövligt skick, han var full av tovor som slitit stora sår på hans kropp, öronen var fulla med skabb och han var mycket mager.
Vi gav Loke all den kärlek och omvårdnad vi kunde och han blev en tryggare och mer välmående katt, men minnena av de svåra åren kom han alltid att bära med sig, de hade för alltid satt spår i hans hjärta. Men tiden fick dem att blekna och Loke fick sedan till vår stora glädje en alldeles egen familj.
Loke var lycklig och tillfreds med livet – en mycket älskad katt. Sorgligt nog blev Loke efter en tid hos sin nya familj svårt sjuk och gick bort.
Men vi är så tacksamma över att Loke fick uppleva hur det kändes att vara:
 Önskad, Älskad och Lycklig 
Tack
 
 
 

Alltså det här med don efter person…

…funkar ju inte alls på det här stället.
Jag, Henke, stor, härlig och röd ska naturligtvis ha den STORA matskålen så jag kan underhålla mina former på ett bra sätt.
Nähä du! Jag, Hazzan, ska ha den STORA skålen för jag är så hiiiiiimlaaaaa söööööt
Vi gör så här: Du tar den stora idag så tar jag den stora imorgon. Ok?
henke-och-hazzan-kakar

Familjen Saved forts.

Denna gång berättar husse om: MITA (Joel)
Eftersom det lilla bordet framför mig inte rymde mer än ett litet rökelsekar, ett mantrahjul, en sastra, så hade jag – efter att ha tänt rökelsestickan – lagt tändaren på golvet medan den vattenlika röken drömskt spred sig i omgivningen och upplöstes, blev till ingenting, lämnande efter sig doft, en tid. Efter lektionen ställde jag undan bordet och glömde tändaren, lämnade övervåningen för dagen. Följande morgon låg det en tändare i sovrummet, på fönsterbänken, på nedervåningen. Jag förstod inte varför Xiao skulle ha lagt den där. När jag frågade henne så hade hon inte heller det, visade det sig, lagt den där…
mita-2
Sedan han kom är Mita den som har förändrats minst till det yttre, men, till det inre, mest, av de tre. Hans hälsa var från början bra, han var inte magrad och päls täckte hela hans kropp. Han framstod däremot extremt nervös, vågade inte ens lukta på min hand om jag sträckte fram den och sprang undan innan jag ens kom i närheten, gömde sig under en sekretär, under duktäckta bord etc.
Och även om det senare bara var jag som fick klappa honom, sedan hans mamma, var det ett förtroende vunnet med tålamod och när någon kommer på besök, vem det än är, springer han ännu skärrad till en dold plats och stannar där, tills den besökande har gått eller lång tid därefter innan han vågar sig fram igen och obesvärat ägnar sig åt sina sysslor. När han kommer fram för att hälsa nu sträcker han fram huvudet, lägger det en aning på sned och håller fram kinden för att strykas där – långsamt böjer han huvudet lite åt sidan, sluter ögonen lätt och väntar.
All den skräck som uttrycktes i skärrad flykt tätt mot golv in under sängar, byråer, är som rök skingrad ända tills ytterdörren öppnas och någons okända röst leder till ett ögonblicks paniklopp under vilket mörka moln speedat åter samlats. Mita är rädd för människor, inte katter och jag tror att om en tiger kom släpigt eller snabbt över altanen, in i huset, så skulle han nyfiket springa fram och se på hen med sin oskyldiga, tiotusen procent rena blick, stryka sig mot hens ben för att väcka glädje. Bland andra skiljer han ändå ut sig. Han den mest kärleksfulla …
När han ser utekatter komma förbi, ligga ute på gården och se på hans inhägnade altan så blir han väldigt upprymd, om det är Lyckosam. De är otroligt lika, deras ansiktsform, svarta färg, sättet de blinkar mot mig på. Men Lyckosam går aldrig fram till nätet som hindrar Mita att gå längre ut. Nana – som hade följt med oss från Peking – dödades av grannens hundar för ett halvår sedan. Ett par månader tidigare hade Nunu, Nanas syster, njursjuk redan lämnat den här världen.
Mita ylade utdraget framför fönstren första tiden men tystnade snart, han ligger ofta där fortfarande. Jag tror att hans tjocka päls gör att han på dagarna tycker om att sova på de svalare fönsterbänkarna med svans och ett ben hängande ned mot golvet. I syrenhäcken utanför finns ibland sparvar. På förmiddagen kommer en skata gående längs vägen, in över uppfarten, över gruset nedom fönstret. Mita, när han ser dem, talar till dem med låg, liksom viskande röst, inte olik fåglars kvitter men mer dämpad, ömmare. Aldrig pratar han med andra så, bara med dem i fåglars kroppar. Hans syskon talar inte med fåglar. Hans föräldrar talar med fåglar som de talar med alla andra och inte på ett särskilt sätt.
Jag såg en gång när Mita sov på fönsterbänken och hörde Prajna säga någonting, borta vid matskålen, på andra sidan vardagsrummet, trappavsatsen och det lilla matrummets rymd. Han öppnade ögonen och såg ditåt. När han sen ser att allt är bra med Prajna sluter han sina ögon igen, sänker huvudet mot ytan igen.
mita
Han är den mest odepressiva varelse jag har mött. Med sitt suprasöta sätt håller han vårt mod uppe när ingen reson längre hjälper mot förtvivlan, fullkomligt ovillig att gå med på vår föreställning om vad förlust och död skulle vara. Och även om jag aldrig skulle berätta det för någon vill jag ofta falla i respekt, ned inför honom … omtänksamma … A… mita… bha!

Kolla bara!

Titta riktigt noga!
murre-1
Ja – va inte blyga, kom närmare!
murre-2
Ja ändå närmare (även om det blir lite oskarpt för er me taskig syn…) Ser ni?
murre-3
Så otroligt snygga ja e!!! Va??? Helt otroligt att ingen bokat mig än… Hej då hej från Murre Musk

Vår fina septemberkatt!

Pampen von Adel
Pampens hem var en lada ute på Adelsö. Där hade han levt under flera år tillsammans med en liten koloni av andra katter. Pampen hade utsett sig själv som ”Kung i ladan” och gjorde sitt yttersta för att jaga bort alla de andra hankatterna. Han har kämpat hårt för att behålla sin position och sitt skydd, vilket inte är något ovanligt beteende hos okastrerade hankatter.
Väl inne hos oss och efter att han blivit kastrerad upptäckte vi efter en tid att han var klapptam! Han har alltså någon gång haft ett hem men rymt som okastrerad eller blivit övergiven och sedan blivit förvildad i sitt liv som hemlös.
Pampen utvecklades efter de första klapparna snabbt till katthemmets nya kelgris! Han är en stor och ståtlig kattherre i sina bästa år som gärna vill bli kliad på lilla magen!
Pampen har nu flyttat och fått ett alldeles eget hem tillsammans med lilla Max hos en kattälskande familj i Västerås på en hästgård!
sommarhalsning-pampen-max2

Vår fina Augustikatt

Lotta Gard
Vi blev kontaktade av Livgardet i Kungsängen då de sedan ett par år hade en ”livgardeskatt”, dvs Lotta som hade bosatt sig under en av deras byggnader. Hon hade under sommaren fått två kattungar och familjen måste nu få hjälp då de hotades att avlivas av fastighetsägaren.
Vi sa självklart ja till kattfamiljen – kattungarna som var stora nog placerades i jourhem för socialisering och mamma Lotta och den trolige fadern Charlie fick komma till oss på katthemmet. Lotta är ännu en av de förvildade tamkatter som fått lära sig att överleva på egen hand därute och som med nöd och näppe undkommit avlivning…
Lotta är en mycket söt, snäll och busig liten kattdam som låter sig klappas av dem hon känner!

I´m back!

Yes! Ni hallucinerar inte – Ni drömmer inte – JAG är här!
Roger Rockare är tillbaka tillfälligt ifs – en mellanlandning. Men jag är verkligen HÄR!!!! Att beskåda- Att uppleva – Att njuta av (inom vissa gränser förståsss…)
Jag har haft koll på er på distans och haft mina säkra källor och ni har skött er rätt bra här på haket!  Jag är här på katthemmet på lite SPA å fix med mina sköna polare Ossi Osborn och sötrumpan Candy – Vi tre hänger ju nu för gott kan man säga – vi har stadgat oss.
Vi söker ett nytt permanent hak men har för stunden siktat in oss på ett sommarkollo hos en snygg tjej som vi träffade för länge sedan när det begav sig där borta i Mörtnäs (hon var delvis orsak till att jag blev av med mina behag och blev inlåst men man måste ju ändå ge henne credit för att det faktiskt blev rätt bra ändå allting…. I alla fall så bor våra släktingar där hos henne – den ni känner igen är ju Soya, hon och hennes kusiner bor hos tjejen. Å Soya har skrivit å skickat bilder på hur de har det och det är inte illa! Grym rastgård typ – hela trädgården typ inhängnad !!! Skulle va så fett skönt att få känna lite gräs under tassarna igen…
(PS. Jag skickar med lite idolbilder! )
Tja ba från The one and only – Roger Rockare !!!
 

När jag hälsade på James

Sista gången vi sågs, det var tidig morgon på Katthemmet, du skulle åka till ditt nya hem senare på dagen och var för tillfället ensam. Jag satt i en stol och du på en hylla bredvid. Jag klappade mina knän och du förstod vad jag menade. Tvekande, sakta, sakta lät du framtassarna nudda mina ben medan du behöll bakkroppen kvar på hyllan. Det är svårt när man vill, men inte vågar.
Det visade sig att jag saknade James väldigt mycket. Så när jag fick höra att jag var välkommen att hälsa på dig hos din matte i Flen, så tog jag tåget några dagar senare. Jag kom fram till ett underbart kattvänligt hus med underbar mat, sovplatser, leksaker, uteplatser och skog (för din del – så småningom).
Fick höra av matte att när det kom främmande så gömde du dig under en säng. Skulle vi mötas nu så som vi gjort på katthemmet? Eller skulle du gömma dig? Eller hade Du känt dig ledsen och besviken och tänkte visa det genom att ignorera mig? Redan i hallen kunde jag se att du satt under ett bord och iakttog mig. Jag prasslade med mina plastpåsar som jag alltid gjort på katthemmet och packade upp skinkan som jag hade med mig, ditt favoritgodis.
Varför hade jag tvivlat? Jag kunde knappt hålla tårarna tillbaka när du kom fram och strök huvudet mot min hand, åt skinkan och ville kela mera. Senare satt du på matbordet och vi buffade till varandra med huvudet. Vi höll på att lära oss att hälsa så på katthemmet men inte lyckats helt och inte nu heller, men det kommer – och du kommer att sitta i knät och lära dig jama när du vill gå ut och knacka på fönstret när du vill komma in i ditt nya hem.
All is well that ends well.
/Edith
James

Myntamysteriet…

Det var inte jag!!!
Lotta: Den var redan vält när jag kom hit – jag loooooovar!
lotta mynta
mynta
Visst då Lilla-Grå du såg ju när jag kom, visst då, visst va det så?!
lilla grå mynta
Lilla-Grå: Hm… Jag sov ju å vaknade av skrällen när den välte… Men det var säkert så Lotta…
mynta 1
Crime scene – Vem är den skyldige/a? Utredning pågår…  

Oj oj något försenad…

Kommer här vår fiiiiina Juli-katt Ibra! Som nu är adopterad av en kärleksfull familj där det finns 2 kattkompisar och har blivit en riktig klapp och mys katt!
Ibra Riddare
Ibra kommer från en lite kattkoloni som bott vid ett ödeskjul, han är född ute av sin mamma som levde hemlös där. Ibra och hela hans lilla koloni fick hjälp att komma in till katthemmet, då Ibra var sårig och haltade så var han en av de första som fick komma in.
Idag är Ibra en stark och frisk kille som ääälskar livet på katthemmet. Han är en riktig kompiskatt som många av de andra katterna dras till, de turas om att kela och ligga nära honom.
Ibra är verkligen en livsnjutare som hittas sovandes i alla möjliga konstiga ställningar;-) Han är nu redo att flytta till ett riktigt hem med någon av sina vänner på katthemmet.

Lilla huset i rastgården del 2

Ja, nu är ju inte Effie den enda som kan gömma sig i rastgården.
Jag, The One And Only Emilia, är väldigt bra på det, jag också faktiskt. Det är bara ett problem, jag är väldigt förtjust i mat så tvåbeningarna har det lite för lätt när de ska kalla in mig.
Jag måste jobba med att stå emot godmaten så jag kan busa lite mer med tvåisarna
Skönt och torrt i lilla huset_2

Lilla huset i rastgården

Det är härligt ute i rastgårdarna men ibland kommer det en liten skur eller en liten snålvind från sjön. Då är det finfint att kunna krypa in i sitt egna lilla hus så man har det torrt och skönt när man tar sin fyra timmars förmiddagslur.
En annan asbra sak med huset är att vi inte syns när volontärerna kommer ut för att ta in oss inför natten. Då är det härligt att ligga inkrupen här och titta när de ropar och kryper runt för att se till att ingen blir kvarglömd
Skönt och torrt i lilla huset

Sommarinfo intagning och telefon

Sommaren är här och därmed semestertider även för katthemmet.
Från och med den 24 juni har katthemmet intagningsstopp och stoppet kommer att sträcka sig även över juli och augusti.
Vår telefon kommer även den att vara semesterstängd. Fr om den 1 juli är telefonen stängd och den öppnas igen den 9 augusti.
Om du behöver komma i kontakt med oss under semesterperioden så går det bra att mejla oss på katt@katthem.nu. Mejlen kollas regelbundet även under semestern.
Vi på Katthemmet i Vaxholm önskar er alla en skön och avkopplande sommar!

Vad gör du därnere?

Alltså, ibland så ligger jag här uppe på hyllan och funderar över tvåbeningarna här på katthemmet. Jag ligger här och tittar ner på dem när de skyndar hit och dit, kommer med mat, städar och fejar.
Jag tycker att det är avkopplande på något vis. Det kan bero på att jag inte har kunnat koppla av i mitt tidigare liv, jag var tvungen att alltid vara på min vakt, leta mat och skydd. Nu behöver jag inte det längre och det är ljuvligt. Nu har jag möjligheten att bara ta det lugnt och ligga och glo.
Och ganska ofta när jag ligger här så dyker det upp en tvåbening som utrustat sig med en borste och då, mina vänner, DÅ är livet alldeles alldeles ljuvligt
Harley funderar

Vi önskar alla en fin midsommar!

Jaha å då var det daxs för lite allsång! Då kör vi:
Små katterna små katterna e lustiga å se….
Små katterna små katterna e lustiga å se….
Små öron små öron å tassar har de me…
Små öron små öron å tassar har de me…
Å mjau mjau mjau – Å mjau mjau mjau – Å mjau mjau mjau mjau mjauuuu
Ha!  Gla midsommar på er då!
Hälsningar från Hazzzzzzan Hex mfl.

Fam Saved forts.

PARA (Julia)
Höll sig länge undan. Inte så att hon var utstött eller autistisk, men hon var ofta ensam på övervåningen medan vi andra var här nere.
Eftersom hon hade tappat mycket hår på sidorna av kroppen uppstod sår när hon slickade sig, också armarna var liksom kala, med händerna som i stora vantar. Trots veterinärbesök och kostförändring, kortison, fortsatte såren att uppstå och försvinna men plötsligt en dag, såg jag, att hennes armar verkade normala. Långt hår täckte dem; hon hade också börjat hänga med de andra: de sov tillsammans, tre i en soffa, eller tre i varsin. Hon drog sig inte längre undan, jagade vilt genom rummen med Mita. Platsen vid trappans topp varifrån hon hade brukat se ned på oss andra var tom, filten där samlade mer damm än hår.
Jag såg henne hoppa från soffan, väldigt högt, långt. Att hoppa så är inte det snabbaste, inte heller det mest energisparande sättet att ta sig fram på och det var inte nödvändigt (det fanns till exempel ingenting som hon behövde hoppa över, varken flammor eller en flod) – det var uppenbart för en sorts njutnings skull, för att hon kan. Hon landade på den mjuka vardagsrumsmattan och rusade samtidigt som hon slog i marken iväg, efter Mita för att leka.
Hon hastar fram över golven i ljud som metall mot asfalt, trippar som på vassa klackar (Prajna går långsamt, ljudlöst och Mitas lite tunga dunsar ljuder i korridoren mellan uteplatsen och sovrumsfönstret om kvällarna, nätterna). Xiao lyckades klippa en klo häromdagen.
Para kommer fram till mig och ser i mina ögon, säger ett kort ”mjäh.” Hon vill bli klappad på sitt huvud, springer sedan iväg. Efter några meter stannar hon, vänder sig om för att se att jag följer med (vilket jag gör …), fortsätter en bit, vänder på huvudet igen … tar mig från altanen genom badrummet, hallen, och uppför trappan. På den öppna platsen vid trappans slut stannar hon, stryker sig mot mig när jag hukar mig ned. Hon sitter en stund i värmen på en av de solbelysta romber som fönstren bildar på golvet. Plötsligt skall hon gå ned igen, tar mig etappvis, för att med några trappstegs mellanrum bli struken över pannan, nedför trappan. Hon går mot matplatsen, inte längre lika angelägen om att jag skall finnas där, vid hennes sida, när hon äter; men jag följer van och viljelös efter.
saved 3
Para 3

Folkligt, festligt, fullsatt!

Det är sköna dagar i rastgårdarna nu.
Havsbrisen får pälsen att fladdra till lite snyggt, solen är varm och blänker i pälsen, filtarna är sköna…
Och vet ni vad… Ibland kommer det hit folk som inte tillhör katthemmet och bara sätter sig en stund och pratar med oss.
Det är vad vi kallar ”kattdiggare”. Men det är klart, vi är ju diggningsbara i allra högsta grad!
Fullsatt i rastgården
 

Hallllllåååå där!

Ja! NI ser rätt det är jag! Er önskan går i uppfyllelse jag är snart tillbaka
Eh… så här är det –  Huset vi flyttade till var lite för litet för både mig å Laban… Jag behöver få bo själv och äga stället – jag vill inte dela med mig med någon annan… Visst jag är nog lite ego…. Men jag är ju jävligt snygg så jag kommer att få chansen igen Jag tyckte att Laban faktiskt behövde chansen mer än mig då han e så blyg å de här människorna är så snälla å gulliga och det behöver ju han…
Så i morrn tar jag båten hem igen till katthemmet å väntar in några andra godingar som vill ha en sådan här gräddbakelse dom jag!
Hubbe 2
Tjingeling vi ses snart!
/Hubbe Hunk

Hej hej Soya här!

Jag flyttade ju till Adelsö till mina kusiner
soya 1
Min matte tycker att jag är feg som mest står vid dörren och inte springer ut nu när dörren är vidöppen. Ja, ja…. jag skaaaaaaaa, men jag gillar också när hon lockar med godis, gräs och roliga strån att slåss med!  Å den där Bruno är inte heller så modig minsann ska ni veta!
Å här ligger jag och myser 
soya 2
Igår kväll sprang jag mot soffan och ville bara upp där och lägga mig, men tvärnitade eftersom matte låg i min soffa. Nja, efter lite tvekan, hoppade jag upp och lade mig ändå. Det fick bära eller brista… Hon gjorde inget utan tog bara fram den där manicken med blixtrande ljus.
Måste jag säga att det var rätt mysigt i alla fall? Hej då hej från lilla mig! Å jag vill skicka jättemånga kramar till alla mina kompisar på katthemmet!!!
/Soya Child of Mörtnäs
 

Vår fina junikatt! :-)

Jake Walker

Jake är ett klassiskt exempel på när man skaffar sig en kattunge utan närmare eftertanke. Hans ägare tog honom som ensamkatt när han var kattunge och lät honom gå ut omgående och brydde sig aldrig om att kastrera honom. Jake växte upp och blev rotlös. Han var ständigt på rymmen, drev runt och sökte kontakt hos andra familjer.
Jake fick komma in till oss, blev kastrerad, id-märkt och sedan adopterad av en stabil kärleksfull familj som hade en katt till.
Idag är Jake en lycklig och harmonisk familjekatt som vet att han tillhör någon på riktigt. Jake älskar att vara ute i trädgården med sin familj men han lämnar aldrig sin tomt. Han vill aldrig, aldrig mer vara på drift… Jake har hittat sitt ”För-alltid-hem”.

Tjena!

oskar & Fridolf 3
Fridolf här, att sova på en soffa är bra mycket bättre än att sova på gullfiber ska ni veta!
oskar & Fridolf.2 jpg
Ja… Lådan och golvet också för den delen speciellt när man har någon att kramas med
oskar & Fridolf
Hej då hej och Oscar hälsar så mycket! Vi har det bra här i vårt jourhem!

Tjaba!

Ibra (numera Seppo) här lite lägesrapport från mitt nya hak! Allt är prima här ska ni veta! Det är inte alltid lätt för Matte att bädda rent i vår stora bädd när vi tre alltid ska vara me å hjälpa till he he! Dessutom envisas hon å husse att komma å trängas med oss när vi har gott å lagt oss! Alltså ingen vett å etikett där inte…
ibra 1
Jag har börjat slagga mycket ihop me Saffe, hon luktar såååå himla gott liksom!
ibra 2
Men när det blir tonfiskmidda kan man ibland vilja äta sin mat ifred å det där med bordsskick är inte alltid så lätt när man får det serverat på en tallrik… 😜 Jag försöker tala om för matte medans jag käkar att det hade gått så mycket bättre om jag fått en tallrik me kanter på men hon fattar liksom inte, men va gör det? De e ju inte jag som städar! Ha, ha ,ha! 
ibra 3
Ha en trevlig helg! Det tänker jag ha  Tjingeling från mig!
/ Ibra- Seppo

Hej!

Jag heter Misa. Misa Musk.
Jag är en trevlig tjej som har börjat trivas ganska bra här på katthemmet nu. Jag är ju fortfarande lite blyg, det ska erkännas, men det blir bättre och jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken på tvåbeningarna.
Jag menar, vad är det för varelser egentligen? Här finns mycket att utforska känner jag. Och så är ju plattformen himla mysig att ha när man vill ligga och slappa en stund.
Misa på plattformen
/Misa Musk

Familjen Saved

Prajna
Jens (som nu heter Prajna) kom in till oss tillsammans med Joel & Julia, de är tre av de katter som räddades från ett vanvårdshem. En man hade haft sina katter okastrerade och låtit dem föröka sig till närmare 40 st. Efter ett besök från Länsstyrelsen blev han beordrad att göra sig av med merparten av sina katter. Hans lösning var att låta dem skjutas. En släkting tog då kontakt med olika katthem och bad om hjälp – nu har alla blivit räddade. Men de var i ett bedrövligt skick… Magra, sjukliga, med kala fläckar och de hade nästan inga muskler, de gick mycket ostadigt på bakbenen. De hade saknat all omvårdnad en katt behöver. Efter en tid av näringsrik mat och vila var de starka nog att kastreras. Men vi kände att katthemmet inte var rätt plats, de var för känsliga och svaga – vi beslöt att vi skulle söka ett omvårdnadshem åt dem alla tre.
En kort tid därefter hörde ett par av sig och erbjöd sig ta hand om någon som verkligen behövde dem. Vi kände att de måste få träffa familjen Saved – vi tog med dem in i vår isoleringsavdelning där de bodde. Det tog några minuter eller var det sekunder? Kärleken var tveklös och direkt. Här berättar husse om sin resa med familjen Saved.
PRAJNA
Jens. Vi trodde länge att han hette Joel – hans huvud var större, ansiktet mer fyrkantigt, han förde sig lejonlikt: leo, joel, det liknar.
Men vi har hela tiden kallat honom Prajna – vishet: hans (om än en tid sorgsna, nu uppklarnade) uttryck och sätt att röra sig, hur de andra två tyr sig till och respekterar honom gjorde att det föll sig naturligt. Prajna. Vi påminns varje gång vi ropar på honom.
prana
Det finns en bodhisattva, Manjusri, vars mantra OM AH RA PA TSA NA DHIH anses ”öppna” vishet hos den som reciterar det. Prajna uttrycker en stilla värdighet, som bar han på en vishet han bara väntar på att vi, förvirrade, skall kunna ta emot, eller ”öppna” i oss där den är instängd som på vintern gräs av mossa.
Xiao (matte) har rest till Kina en månad och Prajna, som hon från början fäst sig särskilt djupt vid, jamar när dagen avtar. Han verkar ha en kronisk förkylning, bihålekatarr eller liknande, även om det är bättre nu, tidigare rann hela tiden hans ögon, näsa. När han har sovit länge, och han sover mer än de andra, samlas ännu snor, som klarnar när han stiger upp, sträcker ut sin kropp, nyser. Kanske har hans ovanliga röst med det att göra – allt om de tre förunderliga varelserna leder till gissningar – för när han ”jamar” blir det ljud som uppstår inte särskilt likt ett mjau, när han, efter att hans mamma rest, i skymningen ger ifrån sig ett utdraget, skrapigt, saknande maAa… maAa…
Jag sov och vaknade, intill mig, vid mitt huvud, hade Prajna lagt sig medan jag sov, och somnat. Plötsligt mindes jag att man sagt: efter att de räddats och tvättades kunde ärr av långa rivsår ses på deras kroppar. De hade brukat slåss om mat, för att de fick för lite, antar jag, eller för sällan.
prana 5
När jag stryker Prajna över hans huvud ligger han stilla, eller böjer ner huvudet för att göra det lättare att stryka över. Ibland, när jag stryker ner över ryggen så höjer han sitt huvud och ser på mig, med en blick som om det gjorde ont. Kanske gör det verkligen ont, eller så vill han bli struken bara över sitt huvud. 
prana 3

Nu ska vi berätta!

I går morse så blev vi väckta å vi fick ingen frukost  å så blev vi inknuffade i transportburar… Sen efter att vi fått suttit å vinkat (det hör ju till när man ska flytta fick vi veta) så bars vi ut i röda bilen å så bar det av. Efter ett långt tag så var vi typ framme (trodde vi, men nä…. de va vi inte alls det…) Vi fick gå ombord på en annan konstig farkost…
hubbe 1
Å så efter ett fasligt guppande så såg vi vår ö!
hubbe 1 b
Å provbomatte stod å vinkade Vi vinkade tillbaka, å så var vi framme. Vi fick sitta ute en stund å spana in våra nya ägor – å de var inte illa ska ni veta!
hubbe 2
Kolla in den schyssta kojan! Å provbohusse håller på att inreda altanen till oss så att vi kan ligga där å sola han verka va en schysst prick han med!
hubbe 3
Å kolla på utsikten! Säkert är det en massssa mössss i de där buskarna
hubbe 3 b
Brudarna som skjutsade oss var typ alldeles tossiga å ville typ flytta in de med (men det fick de minsann inte – nä dem har vi fått nog av he, he, he!) Vi gick in i lyan å vi fick äran att besöka gästrummet där vi skulle få va ett par timmar för att bli av med sjötassarna. Vi la oss på ett bra ställe å vilade lite. (De påstår att jag- Hubbe sov mig genom typ hela resan men det gjorde jag inte alls jag bara blundande å kisade för att det va så soligt på havet, så det så! Brudarna hade glömt ta med mina solbrillor… Slarvmajorna!
hubbe 4 jpg
Japp, det va första rapporten vi återkommer med mer detaljer så småningom!
Tjingeling från Hubbe Hunk & Laban Musk
 

Det drar ihop sig…

…till årsmöte i Föreningen Djurhjälpen som driver vårt härliga katthem.
Om du är medlem i föreningen så ta nu tillfället i akt och gör din röst hörd
Tvåbeningarna säger att det hela äger rum den 29 maj och kallelse och dagordning hittar du här och
valberedningens förslag till ny styrelse hittar du här.
Se nu till att du kommer
Angelica
/Angelica Leon

Förslag till ny styrelse

Nedan finns valberedningens förslag till ny styrelse inför årsmötet den 29 maj.

Roll Sittande Förslag Status
Ordförande Peter Sandberg Peter Sandberg 1 år kvar
Vice ordförande Niklas Forslund Niklas Forslund Omval
Kassör Marina Mattsson Marina Mattsson Omval
Ledamot Katharina Staflund Maria Hagström Nyval
Ledamot Yvonne Landin Yvonne Landin Omval
Suppleant Carina Franzén Carina Franzén Omval
Suppleant Maude Sääf Ekenberg Jane Larnefeldt Nyval
Suppleant Lasse Rahm Lasse Rahm Omval
Suppleant Angela Eimecke Angela Eimecke Omval

 

Kallelse till årsmöte!

Datum: 2016-05-29
Plats: Eriksövägen 4, Vaxholm, i lokalen ovanpå katthemmet
Tid: Kl. 13.00

Meddela om du kommer!
O.s.a senast 2014-05-20 till peter@katthem.nu eller skicka brev till:
Föreningen Djurhjälpen
Eriksövägen 4
185 34 Vaxholm
Kallelse till årsmöte i Föreningen Djurhjälpen 2016 – klicka på länken för nedladdning.
Kallelsen har även skickats ut till föreningens medlemmar via post och
e-post 2016-04-28.

Samling vid pumpen!

Eller kanske hellre ”samling vid volontären!”
Ett av volontärernas påhitt är att de har fått för sig att vi ska socialiseras.
Det är visserligen bra eftersom det ökar våra chanser att hitta våra efterlängtade för alltid-hem.
Samling vid pumpen
Här ser ni hur vi bearbetar en volontär!
MEN…det är inte det som är grejen. Grejen är att när det vankas socialisering då vankas det också GOOOODIIIIIS!
Och då blir vi lite uppjagade, och helt plötsligt väldigt keliga och kontaktsökande.
Vi är ju inte dumma. Lite kel och mys ger lite godis. Så ska en slipsten dras!

Stök och bök. Vem bryr sig?

Inte jag i alla fall!
Det är visningar och öppet hus och städning och personal och volontärer och…jag vet inte vad…
I början var det lite förvirrande och jobbigt men nu har man fått in rutinerna.
Häromdagen såg jag ut så här under större delen av dagpassets städning.
Ja, förutom när jag letade efter lite mat och någon volontär som kunde klia mig mellan öronen.
Goliat sover
Det bästa var vid lunchen. Då kom det en volontär och sa mitt namn lite försiktigt ”Goooliiaaaat”. Jag tittade upp. Såg en matskål med något väldoftande i. Tog mig upp i halvsittande ställning och fick volontären att servera mig maten och stå kvar och hålla i skålen medan jag åt!
Hå hå ja ja, det var underbart. Men jag visste att hon skulle göra det. För hon har sagt till mig att jag behöver bli bortskämd och få ha det bra. Och jag håller med
/Herr Goliat

Familjen Saved,

Julia kom in till oss tillsammans med Joel & Jens, de är tre av de katter som räddades från ett vanvårdshem. En man hade haft sina katter okastrerade och låtit dem föröka sig till närmare 40 st. Efter ett besök från Länsstyrelsen blev han beordrad att göra sig av med merparten av sina katter. Hans lösning var att låta dem skjutas. En släkting tog då kontakt med olika katthem och bad om hjälp – nu har alla blivit räddade.
Men de var i ett bedrövligt skick… Magra, sjukliga, med kala fläckar och de hade nästan inga muskler, de gick mycket ostadigt på bakbenen. De hade saknat all omvårdnad en katt behöver.
Julia var tam och sökte vår närhet men mycket, mycket skör, vi fick ringa in vår veterinär akut då vi fruktade för hennes liv… Efter en tid av näringsrik mat och vila var de starka nog att kastreras. Men vi kände att katthemmet inte var rätt plats, de var för känsliga och svaga – vi beslöt att vi skulle söka ett omvårdnadshem åt dem alla tre.
En kort tid därefter hörde ett par av sig och erbjöd sig ta hand om någon som verkligen behövde dem. De fick olika förslag på katter vi gärna skulle se i ett kärleksfullt hem och de kom till katthemmet för att träffa vår kära Tuffing & dottern Chippis. De kände att de gärna ville ta sig an dem, men så… Vi bara kände att de ändå måste träffa familjen Saved – vi tog med dem in i vår isoleringsavdelning där de bodde. Det tog några minuter eller var det sekunder? Kärleken var tveklös och direkt.
Här får familjen själva berätta om sin resa tillsammans med Julia, Joel & Jens
Senare fick vi veta att Julia fullkomligt skakade, att hon inte kunde stå på benen när hon först kom till katthemmet. Avmagrad, pälsavfälld, en prinsessa som någon nästan hade berövat livet…
Vi inredde hjälpligt kontoret till ”kattrum” för de tre att långsamt landa i, här. När Anna och Madde hade lämnat dem gömde de sig under en sekretär: sex ögon lyste i det svarta. Efter en stund lade jag mig på golvet, pratade stilla. Julia rörde på sig, började krypa utåt, över de oändliga decimeterna mellan oss och stötte sen sin mjuka panna lätt mot min.
De två andra var skyggare, särskilt Joel, som försvann under sekretären så snart vi kom. Jens, den äldre av de två – hans rörelser är så långsamma, värdiga – satt allt oftare vid gallerdörren och såg ut mot resten av huset. Hans blick var så sorgsen, uppgiven, som om han blivit robbad på allt hopp, levande död om det inte vore för att Joel, kanske, inte lät honom försvinna helt. När de efter några dagar började få komma ut ur sitt lilla rum solnade långsamt Jens blick. Joel, denna svarta glädjesfär som ständigt leker, drog honom med sig och vinden som uppstod i följd av deras jakt genom rummen skingrade de dova moln som tyngt Jens inre.
Men när Xiao och jag närmade oss sprang Joel ännu undan. Hans vitt uppspärrade ögon var fästa vid oss också när hans kropp var på väg i en annan riktning. Ett par gamla träsnurror fångade hans intresse, glömsk av leken gick han intill oss. Sedan rörde jag min hand på golvet framför honom, lätt började han slå på den med sina klor indragna. Jag slog lätt på hans hand, han slog tillbaka, lätt, på min. Bara när vi leker länge, med snabbare rörelser, glömmer han sina klor och griper små sår i mina fingrar; när han varseblir det drar han in dem. Ännu ett barn är han redan så omtänksam och hänsynsfull. Det får mig att skämmas när jag tänker på min egen vårdslöshet mot andra. Sedan vi har börjat leka så, och han låter mig stryka på sin hand – idag lät han mig också stryka över sin panna, obesvärat utsträckt på golvet – så springer han inte längre undan när vi upptagna av annat går förbi: tidigare flydde han som hade vi önskat honom illa.
Särskilt mot kvällen när de leker pratar de, som jag aldrig har hört katter prata förr. Deras röster påminner om fåglars, eller apors skrik. Ingenting ”kattlikt” finns i dem, ingenting ”människolikt” i mig, när jag hör dem.
Den största gåva de i katters kroppar gett mig, är insikten om att den väsentliga skillnaden mellan ”dem-katter” och ”oss-människor” är att de har en katts kropp, vi har en människas kropp – det är allt. Om man tänker på denna skillnad är den inte heller väsentlig, utan formell: våra kroppar är formade på skilda sätt. Och de skiljer sig inte mycket: ögon, öron, näsa etc. är inte ens olika i antal. Inom oss känner vi samma skräck, lugn, hunger …
Tack till Katthemmet i Vaxholm, Anna och Madde, för att vi får försöka ge dessa väldigt speciella varelser en bättre tillvaro. Tack till Jens, Julia, Joel, som vi kallar Prajna, Para, Mita – våra tre räddare.
Xiao och Carl Saved
J & J
Julia & J
Glad J
Saved

Vår söta Maj-Katt

Max Ståhl
Max levde tillsammans med sin mamma och två syskon ute på Djurö/Vindö.  De matades av en familj och ställdes på kö till ett annat katthem. Ungarna är födda ute och någon ägare till mamman hittades tyvärr inte. Han placerades i ett jourhem där det fanns en kattkompis men då han inte trivdes där så fick vi frågan om han kunde komma till oss.
Hos oss blev Max omhändertagen av den snälla honkatten Naomi som genast tog honom till sitt hjärta och hjälpte honom att finna sig till rätta på katthemmet.
Han växte upp till en ytterst charmig och busig liten katt med glimten i ögat, han gillar att spela tuff men är egentligen är en liten kelgris. Max busar nu runt med sina nya kompisar på katthemmet och är en mycket lycklig liten kattkille som snart ska få flytta till ett alldeles eget hem!
Max fick flytta med Pampen till ett underbart hem hos en familj utanför Västerås – en hästgård ute på landet, där de nu lever lyckliga tillsammans!

Tänk på i dag!

När ni tänder era majbrasor därute!!!

igelkott
Där under allt ris kan det bo IGELKOTTAR och hemlösa kattmammor med kattungar och andra små djur som sökt skydd!!!
Så om ni kan lyft på hela rishögen och flytta den lite innan ni tänder den. Eller lyft och peta i rishögen och kolla ordentligt…
Så kanske några av dem klarar sig levande från majbrasan i år…
Tack snälla!
/Från alla oss på katthemmet som är inne i tryggt förvar.