Skip to main content

Författare: Mattias Wihlgaard

Vår fina fina julikatt – Toy

Toy Sailor föddes i en båt på en båtverkstad. Hans mamma blev överkörd då hon korsade vägen från korvkiosken där hon letade matrester till sig och sina ungar. Toy och hans två syskon kom in till oss. Toy är en av våra som vi kallar det ¨långliggare¨. Han har bott på katthemmet under många år, men med vissa avstickare.
Han bodde länge i ett jourhem där han trivdes väldigt bra med sin bästa vän Mandus.
Men hans vän blev sjuk och gick bort. Toy var ledsen länge men är nu återigen den glada, busiga och otroligt snygga Toy! Som nu äntligen ska få flytta till ett alldeles eget hem!
Toy bor nu i Åkersberga hos en av katthemmets medhjälpare – han är en mycket lycklig katt som numera får gå ut tillsammans med sina nya vänner och jaga möss i skogen! 

Jag har en kompis

Som heter lilla mus
Lilla mus och jag myyyyyser tillsammans varje dag!
Lilla mus och jag leker tillsammans varje dag
Lilla mus och jag sover tillsammans varje dag
Lilla mus och jag
Lilla mus och jag – OPS!!!
Lilla mus!!!!!
Lilla mus vart tog du vägen!!!!
Lilla mus är borta…..
/Ledsen Torsten nu Mus-less…
 

Från Tipp till Topp

Torsten Tipp berättar här om sitt liv på en soptipp i södra Stockholm, han blev infångad och tillsammans med tre andra katter därifrån finns han nu hos oss på Katthemmet i Vaxholm. 15 katter (varav 3 högdräktiga honor som nu har fött tillsammans 13 ungar inne i tryggheten) blev räddade från tippen och fick komma till olika katthem i Stockholm. Men många blev kvar därinne då företaget inte längre släppte in dem som skulle rädda katterna – tack och lov så har de nu fattat beslutet att åter släppa in kattfångarna så räddningsaktionen är i full gång, om än bara på dagtid vilket försvårar arbetet då katterna mest rör sig kvällstid. Vi vill ge en stor eloge till alla ni kattfångare som kämpar för att rädda Tippen-katterna!
Tippen 2Tippen 1
Från Tipp till Topp
2 Torsten njuter jpg
Ja – det finns inget annat sätt att beskriva det på!
Där – visst – det fanns mjuka ställen att ligga på där med… Vissa sop-påsar var mjuka…
Men oftast var det hårt vasst och väldigt, väldigt smutsigt. Vi gjorde ofta illa oss när vi letade mat där på sopberget och det fanns stora maskiner – ibland var det någon som inte hann undan… Jag blir ledsen när jag tänket på dem och när jag tänker på de som fortfarande är kvar där även om jag nyss fick höra att hjälp är på väg – de ska få hjälp de också nu – då känns det lite bättre.
Att komma hit – hur ska jag beskriva det… Finns det en katthimmel på jorden så har jag nog hamnat där! Visst… Först var det inte så kul, jag var väldigt arg då jag satt instängd i ett mindre rum med galler som väggar och det sved i rumpan och jag var öm i örat då någon hade satt en stämpel i det typ… Och jag ville att de skulle ta upp mig och krama mig och säga att jag var fin, men då de försökte ta i mig så kunde jag inte behärska mig då det satt i ryggmärgen att det är bäst att vara på sin vakt – man vet aldrig med människor ska de vara snälla eller dumma? De var inte mycket att lita på tyckte jag då…  Jag gav dem tassen hellre än att ta risken och skrämde dem rejält genom att fräsa och hoppa fram å skrämmas så att de ibland tappade matskålen de höll i handen! Å det gjorde ju inte mig något att äta från golvet – ja menar – har ju varit med om lite värre matställen än så!
Ha, ha! Men de är ju rätt envisa de här människorna här de städade och fixade och det var så rent så rent – så som jag inte haft det sedan jag var en liten parvel – jag minns lite svagt att jag hade det varmt och mysigt och att snälla händer klappade mig men… Det var länge sedan och minnet kom tillbaka först när jag för första gången lät dem röra mig på riktigt. Då kom jag och hela kroppen ihåg vad skönt det är! Jag blev så tagen att jag tror jag började dregla lite… I alla fall på den vägen var det! De fortsatte att utsätta mig för närhet och klappar och nu älskar jag det fullkomligt – nästan lika mycket som jag älskar alla mjuka rena bäddar att vila på och att få ny väldoftande mat framför nosen flera gånger om dagen!
Det är grejer det för en fd. soptippskatt som jag!
Å de säger att jag kommer att få en ny egen människa som kommer att ta hand om mig och ge mig allt det här som jag nu har vant mig vid – för resten av mitt liv!

Tänka sig hur livet kan vända! Det ni – det är väl ändå från Tipp till Topp?

Hälsningar från Torsten Tipp (personligen kan jag tycka att jag borde få heta Topp i efternamn – inte Tipp… Eller kanske TippTopp? Hm..)

 

Årsmötet för 2016

Söndagen den 11 juni 2016 höll Föreningen Djurhjälpen/Katthemmet i Vaxholm sitt årsmöte. Årsredovisningen samt resultat- och balansrapporter gicks igenom och årsmötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för 2016.
En ny styrelse valdes också och denna ser ut som följer:

 Ordförande Carina Franzén
Vice ordförande Jenny Ek
Kassör Marina Matsson
Sekreterare Jane Larnefeldt
Ledamot Yvonne Landin
Suppleant Birgitta Sjöberg
Suppleant Mats Bjerin
Suppleant Susan Hellström
Suppleant Pia Adolfsson Jansson

 
Årsredovisning 2016 (pdf)

Solen gick i moln och himlen blev grå

Dagen var här då Du lämnade oss
Du – vår ledstjärna på Katthemmet
Ditt hjärta var stort – där kunde alla rymmas
Din bädd var sällan tom – där fanns alltid plats för en vän
Du älskade och tog hand om din dotter Chippis i hela ditt liv – nu är det ansvaret vårt
Tuffing the Godfather var ditt namn
Om du kunnat dela med dig av ditt stora hjärta till alla oss människor – så skulle här inte finnas några krig – inte någon ondska eller grymhet – då skulle det här på jorden endast finnas kärlek – Kärlek på jorden – det var Du Tuffing – Det var Du…
Tack för att vi fick se in i dina kloka ögon – att vi fick lära känna Dig
Tack för att Du lärde oss att banden mellan en kattpappa och hans dotter kan vara livet ut
Dina tassavtryck finns nu för alltid kvar i våra hjärtan
 
 

Kung Seppo – vår fina junikatt

Kung Seppo har bott på katthemmet i många år. Han var väldigt rädd och skygg när han kom in till oss men har under åren utvecklats till en farbror med en mycket hög mysfaktor och som stulit allas våra hjärtan!  Seppo och hans nära vän Prins Lucaz bor i ett omvårdnadshem då Seppo behöver specialfoder samt medicineras för sin epilepsi.
Detta är två sargade killar som haft en svår bakgrund men som nu har hittat först varandra och sedan sitt drömhem och fått precis det liv vi önskade dem – med en Matte & Husse som älskar dem innerligt!
Sorgligt nog finns ej Prins Lucaz längre… Han blev sjuk och somnade in i vintras…
Seppo har fått en ny vän – den snälla Abbot bor nu hos honom.

Valberedningens förslag till styrelse

Här är valberedningens förslag till styrelse 2017-2018:

Roll Namn Period
Ordförande Carina Franzén Omval 2 år
Kassör Marina Mattsson Vald till 2018
Ledamot Yvonne Landin Omval 1 år
Ledamot Jane Larnefeldt Nyval 1 år
Ledamot Jenny Ek Nyval 1 år
Suppleant Birgitta Sjöberg Omval 1 år
Suppleant Susan Hellström Nyval 1 år
Suppleant Pia Adolfsson Jansson Nyval 1 år
Suppleant Mats Bjerin Nyval 1 år

 

Årsmöte 11 juni

Det är dags för årsmöte i Föreningen Djurhjälpen som driver Katthemmet i Vaxholm.
Datum:
2017-06-11
Tid:
12.00
Plats:
Lokalen ovanför katthemmet, Eriksövägen 4 i Vaxholm
Valberedningens förslag till styrelse publiceras här senast två veckor innan årsmötet.
Motioner ska ha inkommit senast 2017-05-31 för att kunna behandlas av styrelsen och tas upp på årsmötet.
För att vara röstberättigad på årsmötet ska medlemsavgiften vara inbetald på Föreningen Djurhjälpens PG 54 07 10-1 senast 2017-06-01 för att vi ska kunna bocka av dig inför mötet.
Medlemsavgift är 250 kr/år för fullt betalande och 150 kr/år för studenter, pensionärer och familjemedlemmar.
Meddela om du kommer!
Senast 2017-06-05 till carina@katthem.nu eller postalt till
Föreningen Djurhjälpen/Katthemmet i Vaxholm
Eriksövägen 4
185 34  VAXHOLM
För att förenkla vår kommunikation och spara både pengar och miljö så ber vi dig som är medlem och som har tillgång till e-post att meddela oss din e-postadress. Skicka ditt namn och din e-postadress till medlem@katthem.nu.

Ett sista minuten bidrag…

Vi kunde inte ju säga nej till vår Sture som provbor – han är ju så skön den liraren…
Så låt oss här presentera vår nioende och – ABSOLUT SISTA tävlande!!!

Sture Svensson

sture selfie
Hej alla å tack hörrni – schysst! Här kommer en selfie på mig å provbomatte!
(Det bidde bara en bild för jag blev sååå sömnig å va tvungen å ta en liten power-napp…)
/Sture

Bästa Selfie! Ny tävling!

Vi har många deltagare så det här kommer att ta sin tid.
Vi är juryn och kan därför ej själva delta: Tuffing, Roger Rockare & Alison
Sååååå – Låt bästa katt vinna! 

Låt oss här presentera vår första tävlande:  Han har flyttat för att provbo men då han lämnade in sitt bidrag strax innan flytt så får han vara med.

Frazze Sorm

frazze s
Yes – det här kan ju inte va så svårt! Oj…
s frazze
Sååå…
selfie o
…där ja! Där satt den! Fick ta lite stöd för hakan – svårt att få tassarna att räcka till…
/Frazze

Vår fina majkatt!

Nizze Zten
Nizze drev runt hemlös på Ljusterö. Under två års tid hade han gått bland husen och tiggt mat innan en kvinna till slut larmade oss. En vän till oss på ön hjälpte till att fånga in honom. De hade gjort allt för att hitta en ägare men tyvärr utan resultat.
Vi gissar att han är en kvarlämnad sommarkatt då han var tam, men varken kastrerad eller id-märkt. Nizze var lite blyg för nya människor men när det var lugnt på katthemmet strök han sig runt våra ben och tiggde klappar och godsaker.
Till vår stora glädje har Nizze nu fått flytta till en kärleksfull familj som bor i hus på
Adelsö! Med sig fick han kompisen Nora.

Snälla tänk på…

När ni tänder era majbrasor därute i kväll!

igelkott
Där under allt ris – om det har legat där länge – kan det bo IGELKOTTAR och hemlösa kattmammor med kattungar och andra små djur som sökt skydd!!!
Så om ni kan lyft på hela rishögen och flytta den lite innan ni tänder den. Eller lyft och peta i rishögen och kolla ordentligt innan ni tänder – så kanske några av dem klarar sig levande från majbrasan i år…
Tack snälla!
/Osborn & Roger Rockare & alla vi på katthemmet som är inne i tryggt förvar

Va!!!

iris c
Iris: Kommer påskharen även hit till oss? Till Katthemmet??? Är du riktigt säker på det!?
iris b
Åhhhh… Du skojar inte med mig va? När i så fall? När, nääääär?
angelica
Katniss: Jösses… Herregud Iris – tagga neeer, det kommer finnas gotta så det räcker och blir över till alla när påskharen varit här – jag looovar!

VARNING!!!

Påsk Lilla Grå 2
Oj oj! Jag skulle precis sätta tänderna i ett ägg med specialmyntafyllning som en liten färdknäpp innan vi skulle upp på kvasten och dra till Blåkulla Henke & jag – så hör jag på det här på katt-radion!

Norr om Solna efter det tredje trafikljuset!

En kvastfylla som orsakat kaos i luftrummet…

Oj oj oj låter illa…

Inga allvarligt skadade men en stukad svans och lätt brännskadade trampdynor efter den plötsliga landningen…

Så vi uppmanar alla att hålla sig i morrhåren och att följa trafikreglerna och ge sjutton i liköräggen och de fulla myntaråttorna tills dess ní landat på Blåkulla!

Tack för visad hänsyn och ha en trevlig kväll förhoppningsvis utan vidare missöden!

Hörde du Henke? Kom upp ur mynta ägget – vi blir hemma i kväll!

Henke önskar Glad Påsk!

Å jag som hade bytt om å putsat morrhåren å allt… Men nä då stannar vi nog hellre här tror jag…  Ingen idé att ge sig ut i det därena eländet…  Ja ni hörde ju själva – Så ta det lugnt hörrni! De tänker vi göra,  skippar kvasten å stannar hemma å bara mysa med äggen och varandra i stället!

Hälsningar från Lilla Grå

Det finaste man har…

hazzan 1
Hazzan : Vaddå? Det finaste man har sätter man på bordet? Åh… Jag fattar..
hazzan 2
Blir jag fin så här? Ska jag sitta så här när det är visningsdag? Eller – ååååå nu vet jag! Omslag till kalender 2018 kanske?!
iris 1
 Iris: Vänta på mig! Jag vill också vara med!
Så – nu är jag fin också! 
hazzan iris
Hazzan : Orka!! Iris!! Jag var här först!!

Missa inte vår Påskmarknad i dag!!!

Här finns en massa goda möss å alldeles nyvärpta ägg som ni kan köpa till påskbordet!
Ha, ha, ha seriöst – kom å titta så får ni se å så har vi en massa skojsiga prylar till era katter och braiga saker till er som ni inte kan leva utan – jag loooooovar!

Å senast nytt våra alldeles agna armband – köper ni LOVEDCAT så får vi schysst käk på bordet – å köper ni
LOPPANSFOND så får vi klirr i kassan så vi kan hjälpa dem med taskiga gaddar typ!!! Så folks….

KOM Å KÖP!!!!!

Roger 1
Vi ses snart KL 13.00!  Tjingeling så länge – från Roger Rockare & Co.
 

Senast nytt på Katthemshimlen!!!

Våra alldeles egna armband kolla bara vi har gjort dem själva – köper ni LOVEDCAT så får vi schysst käk på bordet – å köper ni LOPPANSFOND så får vi klirr i kassan så vi kan hjälpa dem med taskiga gaddar och nykomlingar som är oförsäkrade typ!!! Så folks….

KOM Å KÖP!!! VI SÄLJER PÅ PÅSKMARKNADEN PÅ KATTHEMMET PÅ LÖRDAG!!!

Roger 1
Vi ses i morrn mellan 13-16! 
Tjingeling så länge – från Roger Rockare & Co.

 

Behöver du en svart katt som prydnad på kvasten och ressällskap till Blåkulla??

Vi är många här som har de kvalifikationer som behövs.
svart katt 1a
Vi kan fräsa (så där lagom farligt om situationen så kräver…)
svart katt 1
Vi kan vara nästan osynliga när vi vill…
svart katt 3
Vi har mycket bra lokalkännedom när det gäller Sveriges avlånga land. Ingen googlemaps eller Eniro behövs när vi sitter där bak! 
svart katt 2
Du kan heeelt koppla av och njuta av vårt sällskap. Vi är dessutom vana vid andra katter så vi kom inte ställa till med bråk som tar fokus från festligheterna i Påsk! Passa på nu, snart är Påsken här och då är efterfrågan större!!! Kom förbi på vår Påskmarknad på lördag den 8 april så kanske just du hittar din ”lilla svarta”!

Vår fina Aprilkatt Mendez!

Mendez Joy

Mendez Joy är en stor och ståtlig kille som är född ute i en kattkoloni. Han och hans vänner fick varje dag mat på altanen hos en snäll dam. Flera katthem hjälptes åt att ta hand om katterna i kolonin, Mendez och tre av hans vänner fick komma till oss.
Mendez njuter av livet inne på katthemmet! Han är en cool kille som snabbt fann sig till rätta här. Han & bästa vännen Nexuz från samma ställe håller oftast ihop och drömmer nu om att hitta ett eget hem, helst vill de flytta till ett hus i skogen där de kan ut och jaga möss ihop igen!
Mendez dröm blev sann! Han bor nu i ett hus i skogen på Ekerö tillsammans med sina bästa vänner Nexus, Hugo & Lotuz!
 

Vicke fjoll!!!

En redig karl som jag kan inte dela på en sån pytteskål tillsammans med 14 andra!!!
frazze 1
Aldrig i livet !!! Jag är stor å stark å behöver käk för att överleva.
frazze3
Min hydda är schysst å min mage e randig så min beachform är vad ni ser!
frazze 2
Jag äter upp varenda smula ska ni veta – här lämnas inget åt slumpen…
/Frazze

Rastgårdssnack

Henke: Hej brudar, kom ut och njut av solen vet ja!
henke
Emilia: ööööhhhh, nä jag orkar inte resa på mig, ligger så skönt här på golvet i solen…
emilia 1
Kattamor: Nä det är så härligt här inne, blir extra varmt och gosigt när solen ligger på!
kattamor
Lotta: Nej tack – jag trivs så bra här under min korkek… hm ja mena korg…
Lotta
Henke: Cosmos! Kan inte du komma ut och hänga lite?!
cosmos
Cosmos: Nä Henke, det är alldeles för blåsigt i dag min päls kommer att bli alldeles ¨frizzig¨ å då får jag bara skäll av morsan…   Sorry jag vänder och stannar inne!
henke 2
Henke: Men tjena hallå!!! Tunnisar!!!  Stjärna – du då???
stjärna
Stjärna: Hmmm – kanske….
 

Vaddå – om jag gjort det själv!?

Självklart har jag gjort det. Jag är ju en odlare av högsta klass!
nelson 1
Det är jag som ser till att alla katterna här på katthemmet får härligt gräs att mumsa på!!!
nelson 2
Hmf… Att du ens tvivlade gör mig faktiskt lite förnärmad Jag är katten med de gröna tassarna! (Å självklart är det närodlat och ekologiskt)
/Nelson Rallare
 

Det var ju melodifestivalen härom kvällen…

Jag borde ju egentligen varit med om man tänker efter.
rogge.3 jpg
Min röst är riktigt tilltalande om jag får säga det själv.
rogge 1
Tjejerna flockas kring mig, mitt namn passar så bra att ropas… Roger! Roger! Och mitt andranamn är Rockare!
rogge
Så när jag funderar mer på det så kanske jag helt enkelt borde gå på en audition nästa gång de söker sångare till Cats! Jag har ju en hel del ”Memories” jag kan sjunga om!
/Roger Rockare

Lördagsbus…

Kurragömma på katthemmet
Volontären: Vad gör du Cosmos?
Cosmos: Gömmer mig för Nelson. Vi leker kurragömma!
cosmos
Volontären till Nelson: Vad gör du under tvätten?
Nelson: Gömmer mig för Kol-Björn!
nelson
Volontären: Men Cosmos sa att du..
Nelson : Tyst… Kol-Björn kommer… 
kolbjörn
Volontären till Kol-Björn : Är inte du med på kurragömma? Du ligger ju på din vanliga plats?
Kol-Björn: Tyst, det är ju bara smart ju. De letar ju inte där jag brukar vara!
panter
Panter: VA?? Är det kurragömma på gång? Varför har ingen frågat mig?
sv katt
Hemlig katt i Borgen: Mig ser de ju inte ens! Å andra sidan… Vem letar egentligen!

Mitt efternamn är Rallare!

Har hört att förr i världen var det någon som arbetade med att lägga räls till järnvägen. Så man kan tänka att mitt efternamn betyder att jag ska lägga räls till en familj! Det vore ju drömmen om jag kunde spåra upp en sådan.
Nelson
Jag önskar att jag kan få känna hur det är att vara någons alldeles egna familjemedlem! Gärna i ett hem där jag kan få gå ut och slå en lov då och då.
Nelson
Och jag lovar att jag inte kommer att ta mitt efternamn bokstavligen och ge mig iväg för att lägga räls, jag tror jag är betydligt bättre på att hålla koll på mössbeståndet!

Alltså, den där Antry…

Han skrev någon form av poesi här om dagen…
Om min rumpa!! Det är ju så att man baxnar! Jag är ju faktiskt en dam i mina bästa år! Med betydligt mer skinn på nosen än många andra och jag kräver faktiskt lite respekt! Fnys!! Min rumpa… Hans stumpa!! Fast… Jag erkänner att jag trots allt blir lite smickrad av att han tycker om min rumpa! Det är ju där svansen sitter fast och svansen bär jag ståtligt, kvinnligt och högt! För jag är ju trots allt en dam! Å en stark och klok kattdam dessutom  –  ingens lilla stumpa trots min snygga rumpa!

Visste ni att namnet Aslan

är ett turkiskt namn för lejon? Och att just ett lejon heter så i en saga som handlar om ett land som kallas Narnia? Jag måste medge att det känns rätt okej att ha just det namnet. Jag är ju om jag får säga det själv väldigt ståtlig trots att jag kanske inte har den där manen som en del andra av kompisarna här på katthemmet har…
En av volontärerna viskade i mitt öra ikväll att hon tycker jag är stilig och att hon tycker mina ögon är så vackra. Man tackar! 
/Aslan af Herrö

Antry : Ok – här kommer den:

Jag bor med en söt liten Stumpa
helga
som har en jättefin rumpa…
anrty
Hm… Ja  – jo, ursäkta men jag kände mig lite poetisk i dag…
(å ja – det är alltså Helga som är min lilla rumpa – eh… ja menar Stumpa! 
Hm… Ja… Hej då från Antry Hope
Helga.2 jpg
Helga: Jösses Amanda – Antry!!! Å den ¨poesin¨ lägger du på bloggen – offentligt!!! Om MIN rumpa? Jösses

Vår fina Marskatt Herr Goliat!

Herr Goliat blev infångad vid en lada tillsammans med flera andra hemlösa katter. Vi fick senare veta att han har gått i ett närliggande bostadsområde under väldigt
många år och blivit matad av flera familjer. Goliat är en riktig mysfarbror och alla de som har mata honom har nog trott att han har tillhört någon annan eftersom ingen tog hand om
honom…
När han kom in till oss var han både okastrerad och omärkt, han var tovig och alla hans tänder var sönderslagna och behövde opereras bort. Goliat är gammal, och har fått flytta till ett kärleksfullt hem där han får stå i fokus, bli ordentligt bortskämd och få några sista riktigt bra år!
3 mars goliat textbild

Hej!

Jag heter Petter (det är jag till höger i bild) och jag är ganska ny här ute på själva katthemmet. Det var ett tag sedan jag kom in (jag blev räddad från att bli avlivad…) Men jag satt rätt länge där inne i isoleringsavdelningen dit man kommer först då jag behövde kastreras och operera mina tänder innan jag fick flytta ut hit. Först hade jag sällskap av mina barn Texas & Lucy men de flyttade till jourhem. Sen fick jag sällskap av gamla bekanta Akleja & Jasmin. Nu har vi fått flytta ut till något som kallas Moas rum ute på katthemmet. Det var skönt att få lite mer svängrum å här är många mjuka å gosiga bäddar att sova i å mycket fönster det är ljust och fint och varmt å gott om käk. Men det var liiite läskigt först ändå – men så… Stötte jag på Roger Rockare och hans polare Osse och då kändes allt genast mycket bättre! 
Roger: Du har inget att oroa dig för grabben! The hard days are over my friend! Här har du en massa vänner som bryr sig! Eller hur Osse? Kom hit och hälsa på vår nya polare!
Osborne: Precis! Vi har precis träffats – och jag älskar dig redan.
Välkommen till världens mest kärleksfulla katthem käre Petter – Vi kommer att ta hand om dig nu!
 

Oooppps!

rogge 1
Råkade släppa en liiten fis… Hoppas ingen märkte nåt…
rogge 3
Oj oj vad den luktar! Hm… jag låtsas som ingenting…Måste vart räkan jag fick av Yvonne i går kväll..
rogge 2
Oj Henke håller visst på att svimma av lukten och Stjärna är på väg bort från bädden. Bara fortsätta att låtsas att det inte var jag…   Tam ta ta m ta  tamm…
/Roger Rockare
 

Påskmarknad på katthemmet!

Välkommen på påskmarknad hos Katthemmet i Vaxholm den 8 april kl. 13.00-16.00!
Det kommer att finnas fika, lotteri, ansiktsmålning för barnen, påskgodis och mycket mer.
Suzanne Axell, programledare för SVT:s populära program Fråga Doktorn, finns också på plats för att sälja och signera sin bok
”Oss kattvänner emellan” till förmån för katthemmet.

Påskbild

Förtal av katthemmet

Vi har blivit utsatta för förtal av katthemmet Huskatten i Västerås och det har tyvärr även drabbat den familj som hjälpte oss.
 
Det här är vår sida av saken:
I december blev vi larmade om en liten koloni hemlösa katter som hotades av avlivning i ett koloniområde i Västerås och vi kunde naturligtvis inte låta det hända. Då vi inte själva hade möjlighet att åka dit så bad vi en familj, som även är jourhem åt oss och som bor i Västerås, om hjälp och med koloniföreningens stöd fångades katterna in. Vi och ett annat katthem i Stockholm tog emot dem. Det var 13 katter som fångades in och väl inne så visade det sig att en av katterna var tam och kastrerad men tyvärr inte id-märkt. Han placerades då i ett av våra jourhem i väntan på att ägaren skulle hittas. Efter 4 veckor fick vi kontakt med henne och katten är nu åter hemma – samt numera id-märkt.
 
Övriga katter i kolonin var förvildade och har nu fått komma till katthem som har stor vana och kunskap om socialisering av förvildade katter. Alla katterna mår bra och är nu kastrerade, id-märkta, vaccinerade, försäkrade och de som hade skador har fått dessa ombesörjda.
 
Osanna påståenden cirkulerar nu om att vi, och andra no-kill katthem i Stockholm, åker till Västerås samt ev andra städer och plockar in privatpersoners katter, vilket är ett i högsta grad både dumt och osant påstående!
Stockholm är överfullt av hemlösa katter, kölistorna är långa på katthemmen och vi kämpar alla med att hjälpa så många katter vi kan.
Vi hjälpte katterna i Västerås då läget för dem var mycket akut – fångstburar hade ställts ut för att katterna skulle fångas in och avlivas. Detta skulle, enligt säkra uppgifter till oss, ombesörjas av Huskatten som redan i slutet på sommaren ställde ut sina burar i koloniområdet.
 
Falska påståenden om att familjen som ställde upp och fångade in katterna sedan huserade dem i gallerburar i en lada gör oss mycket ledsna och upprörda. Katterna togs givetvis in i ett rum i deras eget hem. Familjen i fråga har stor erfarenhet av förvildade och skygga katter – de är erfarna och kompetenta människor som är nära vänner till oss och som vi har samarbetat med under många år.
 
Grunden till dessa falska rykten ligger säkerligen i vår och katthemmet Huskattens olika syn på huruvida förvildade katter har samma rätt till hjälp som en social tamkatt har.
 
Vi är tacksamma att koloniföreningen i området gav oss – som är ett SVEKATT-anslutet No Kill-katthem – förtroendet att hjälpa dessa katter till ett fortsatt liv i trygghet.

Det där med raskatt och stamtavla…

Visst… Jag är minsann en riktig raskatt också: Bond-katt! Det är på riktigt! Har man som jag växt upp på en Bond-gård så är det precis det man är. Varken mer eller mindre!
Aston
Och för att ni ska vara helt säkra på att jag har fina anor så är mitt efternamn  Af Herrö!     ( Å inte 007 då även om jag är en Bond! )